Shutterstock

Docenten Frans trekken aan alarmbel: “We krijgen steeds minder tijd en ruimte”

In een open brief trekken 42 docenten Frans van 14 hogescholen en universiteiten aan de alarmbel. "De gehele leerlijn Frans is bedreigd. Onze expertise, onze passie voor de taal, onze beroepseer als leerkracht én onze verantwoordelijkheid als opleider dwingen ons in het verweer te gaan", luidt het.

Dat Vlaamse leerkrachten in het basisonderwijs niet voldoende ondersteund worden om de fundamenten van het Frans te leggen is al bekend, stellen de docenten. "Hun werklast is met de jongste hervormingen alleen maar toegenomen en veel collega's geven toe dat ze voor de uren Frans minder tijd en ruimte overhouden."

Maar ook in het secundair onderwijs staat de taal onder druk. "De nieuwe eindtermen voor Frans in de eerste graad van het secundair onderwijs waren veelbelovend", zeggen de docenten. Maar de onderwijskoepels -die de eindtermen omzetten in leerplannen- snoeiden in het aantal uren, van vier à zes naar drie uur per week. "Daardoor zullen de doelstellingen onmogelijk gehaald worden."

“Leertraject helemaal onderuitgehaald”
Op dit moment wordt er ook gewerkt aan nieuwe eindtermen voor Frans in de tweede graad. "Dat men hiervoor een lagere beginsituatie zal moeten gebruiken dan eerder ingeschat staat nu al als een paal boven water", klinkt het in de open brief. "Bovendien bereiken ons berichten dat er straks in bepaalde scholen maar twee of drie weekuren uitgetrokken zullen worden voor de doorstart van het Frans in de tweede graad." Die evolutie haalt volgens de docenten het leertraject Frans in Vlaanderen helemaal onderuit.

“Nefaste evolutie”
Dat terwijl de instroom in het hoger onderwijs nu al een "nefaste evolutie" aantoont. "Zowel in de talige studierichtingen als in de niet-talige studierichtingen is het taalniveau van de studenten er stevig op achteruit gegaan. Zodanig dat docenten zich in allerlei bochten moeten wringen om toch nog de (brood)nodige leerstof te kunnen behandelen. Dat men aan remediëring tot zelfs heroriëntering moet denken. Dat het niveau en soms zelfs het curriculum aangepast moeten worden. Intussen nemen de verwachtingen van de werkgevers zeker niet af", luidt het.

Daarom doen de 42 docenten een oproep om in de eerste graad van het secundair onderwijs "een kritisch minimum van vier werkuren" uit te trekken voor Frans. In de tweede graad zien ze graag minimaal drie lesuren Frans. "We hopen op meer respect voor het werk van zovele leerkrachten die, elk op hun niveau, tot op vandaag hun beste krachten geven om het Frans te blijven uitdragen.”

4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Juliette NietNodig

    Jack vandenhende. Uw reactie is begrijpelijk, maar probeer niet de hele jeugd samen te proppen in één categorie. Er zijn nog kinderen die lezen en buiten spelen enz... En dat de kinderen toegang hebben en de smartphone hangt af van de ouders: als de ouders beslissen geen smartphone te geven kunnen kinderen er niets aan doen en gaan ze er geen krijgen. Trouwens hoe heeft u deze reactie geplaatst? Niet onrespectvol bedoelt, maar iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en iedereen is erop bezig

  • jack vandenhende

    Het word hoog tijd dat iedereen eens gaat inzien dat het levenswijze van kinderen is verandert . In de plaats actief te zijn of eens een boek te lezen , ploffen zij dagelijks in de zetel of bed , en spelen ze video games of zitten zij op twitter , facebook en andere op hun smartphone . Dus dit heeft niets te maken met wijzigingen van de leerstoffen , enkel met de ingesteldheid .

Lees meer