BELGA

Documenten ontkrachten claim Vandeput dat F-16's "50, 60 jaar oud" zijn

Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) ligt al een hele dag in de clinch met oppositiepartij sp.a over de exacte leeftijd van de Belgische F-16's. In het VTM Nieuws zei Vandeput dat de toestellen "50, 60 jaar" oud zijn, maar sp.a spreekt dat categoriek tegen en wordt daarin ook ondersteund door parlementaire documenten. Die tonen zwart op wit aan dat de oudste toestellen van 1982 dateren, en de Belgische vloot dus maximaal 36 jaar oud is.

België had in 2016 54 F-16's, zo blijkt uit een parlementair antwoord uit dat jaar. Daarvan zijn er 21 geleverd tussen 1982 en 1985, waarvan twee in 1982 en negen in 1983. De leveringsdatum van de overige toestellen lag tussen 1988 en 1991. 

Dat op het eerste zicht simpele gegeven zorgt al een dag lang voor stevige discussies. In De Zevende Dag op Eén ging N-VA-Kamerlid Karolien Grosemans, die de Kamercommissie Defensie voorzit, in debat met sp.a-voorzitter John Crombez. De twee clashten frontaal. Volgens Grosemans zijn de Belgische toestellen van 1976, 40 jaar oud en "versleten". Maar Crombez beweerde met de documenten in de hand dat ze tussen 1988 en 1991 in gebruik zijn genomen en dus 'slechts' 30 jaar oud zijn. 

"50-60 jaar"

Op VTM Nieuws gaf minister van Defensie Steven Vandeput een nog hoger cijfer. “Als ik Crombez hoor zeggen: ik ga piloten uitsturen boven oorlogsgebied met vliegtuigen van 50-60 jaar... Ik zou eens willen vragen: wie vindt het verantwoord dat wij militairen zouden uitsturen in een toestel van 50-60 jaar? Ik ben als minister van Defensie verantwoordelijk voor die militairen en ik vind dat niet verantwoord", zo klonk het. 

De discussie leefde vanmiddag niet alleen in de televisiestudio's, maar ging in de loop van de dag gewoon door op de sociale media. Na vragen van VRT-journalist Ivan De Vadder zei Vandeput dat toestellen van 1980 in 2030 vijftig jaar oud worden. Gevraagd waar dan de leeftijd van zestig jaar vandaan kwam, zei Vandeput dat de "uitloop bij de vervangen ook over minstens vijf jaar loopt".

Daarna leek Vandeput zich te corrigeren en sprak hij plots ook van 1982. 

FA-56

De gespecialiseerde website Belgian-Wings.be bevestigt de jaartallen uit het parlementaire antwoord. De oudste toestellen, geleverd in 1979, zijn al in de jaren 90 uit roulatie gehaald en meestal verkocht. Het oudste nog actieve toestel dateert van oktober 1982 en is de FA-56.

De vraag voor de F-16's dateert al van 1973 en resulteerde in 1975 met een zogenaamde 'memorandum of understanding'. De formele bestelling van de toestellen kwam er in 1977. 

Nu is in de hele discussie niet enkel de leeftijd van de toestellen van belang,  ook wat het gebruik is geweest van de toestellen en aan wat voor slijtage ze werden blootgesteld. Het kan bijvoorbeeld dat een toestel uit 1988 meer sleet ondervonden heeft dan een uit 1985. Een belangrijk criterium is ook welk soort van vluchten een toestel onderneemt. Gewone oefen- of bewakingsvluchten vergen minder dan gebruik in oorlogstijd, zoals in de Balkan in de jaren 90 of meer recent in Afghanistan, boven Libië of tegen IS in Syrië.

346 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Marc Camp

    @anna vandenberg, wat mij bluspoeder maakt is niet of men nieuwe vliegers moet kopen maar dat men ééntje wil kopen waarvan nu al geweten is dat ze ongekend duur zullen zijn, totaal onbetrouwbaar. Us navy besteldemeer dan 2400 en kreeg er al enkelen en wil daarna onmiddelijk mee stoppen vanwege dat ze niet deugen. Kijk is naar dassault, de europeze typhoon, of zelf het russisch paradepaartje.

  • Jef Deckers

    Dat NVA Ministers kunnen liegen als geen ander staat nu wel vast . Deze partij is zo begaan met de rijke lobbyisten te helpen dat ze totaal geen moraal meer hebben !!!

Lees meer