Archiefbeeld ter illustratie
Kristof Pieters Archiefbeeld ter illustratie

Elke week 12 doden op onze wegen: aantal verkeersdoden met 27 procent gestegen

In de eerste zes maanden van het jaar zijn er er 306 doden gevallen in het Belgische verkeer, een stijging met 27 procent tegenover vorig jaar (241). De stijging die reeds was ingezet in het eerste kwartaal, na een lange periode met opeenvolgende dalingen, zet zich zo door. Bovendien waren er nooit eerder zoveel fietsdoden. Dat blijkt uit de nieuwe Verkeersveiligheidsbarometer van Vias.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

"Na zeven opeenvolgende jaren met een daling, stijgen de cijfers weer naar ongeveer het niveau van 2016 (313, nvdr)", aldus het verkeersveiligheidsinstituut. Het is van 2011 geleden dat het aantal verkeersdoden nog toegenomen was in de eerste jaarhelft. Het aantal gewonden en het aantal ongevallen daalde wel, telkens met 3 procent - de ongevallen worden dus ernstiger.

Voor Brussel is er een lichte daling van 9 naar 8 doden, maar in Vlaanderen en zeker Wallonië is er een forse toename. Op Waalse wegen lieten 146 mensen het leven, een stijging met 35 procent op een jaar tijd en het slechtste resultaat sinds de eerste helft van 2013. In Vlaanderen gaat het om een toename met 23 procent van 124 na 152 doden. "Na vier jaren met een daling, zien we nu opnieuw een stijging van het aantal verkeersdoden in Vlaanderen." De provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant zijn hier de slechtste leerlingen.

Onder de voetgangers was er een stijging met 10 tot 43 doden, evenveel als in 2010. Ook het aantal fietsdoden in België baart zorgen: dat waren er 48. "Het is de enige vervoerswijze waarin we op langere termijn een structurele stijging zien van het aantal dodelijke slachtoffers."

Negatieve tendens ombuigen 

Een "bijzonder negatieve tendens van de verkeersveiligheid", besluit Vias. Ontslagnemend federaal minister van Mobiliteit François Bellot kijkt vooruit naar de nieuwe Staten-Generaal die in 2020 moet plaatsvinden. "Die moet analyseren hoe we deze negatieve tendens kunnen ombuigen en voorstellen doen om de situatie te verbeteren." In afwachting pleit hij voor het voortzetten van de inspanningen rond vorming en sensibilisering en om een prioriteit te maken van een hogere pakkans op de wegen.

Kersvers Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil eerst een grondige analyse van de gegevens. “Er zijn aangenamere manieren om je ministerschap te starten dan een zeer spijtige stijging te zien van het aantal verkeersdoden. Deze cijfers zetten je als minister vanaf dag 1 voor de realiteit”, zegt minister Peeters. “Op dit moment is het niet aangewezen om haastig uitspraken te doen, zeker aangezien er nog geen analyse is kunnen gebeuren van de cijfers, mogelijke oorzaken én aangezien het signaal zelf niet éénduidig is.”

Peeters wijst er wel op dat het Vlaams regeerakkoord zeer duidelijk is over verkeersveiligheid. De Vlaamse regering wil blijven strijden voor een daling van het aantal verkeersdoden en houdt vast aan ‘vision zero’, de doelstelling van nul verkeersdoden tegen 2050.

172 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Maria Vissers Cools

    Hoe meer mensen op de baan des te meer kans op ongelukken. Maak van ons land een grote stad en het aantal ongevallen gaat spektaculair stijgen

  • Dirk de Grave

    Ben net terug van een auto vakantie door de USA. In 5000 km geen enkele artificiële hindernis op de weg tegengekomen. Wel veel politie. Heb nog nooit zo ontspannen en veilig kunnen rijden.

Lees meer