Archieffoto.
BELGA Archieffoto.

En plots lijkt kilometerheffing begraven

De kilometerheffing komt er niet, ofwel wordt ze compleet nutteloos. De voorwaarden die de regeringspartijen stellen om ermee door te gaan, klinken steeds luider, met als voornaamste standpunt: dat de pendelaar er niet voor mag opdraaien. Maar dan heeft de heffing volgens experts geen zin.

Vorige zomer kwam de Vlaamse regering overeen om de reguliere verkeersbelastingen op termijn in te ruilen voor een systeem van rekeningrijden. Daarbij word je belast per kilometer, afhankelijk van het moment waarop je rijdt. Maar de voorwaarden die elke regeringspartij stelt om daar ook echt werk van te maken, maken zo'n heffing in de praktijk quasi onmogelijk.

Open Vld wil niet dat "de hardwerkende Vlaming" ervoor opdraait. "Wij zeggen nee tegen een platte belastingverhoging", aldus voorzitster Gwendolyn Rutten vorige week. Dit weekend zette ook N-VA de bocht in. "Mensen die gaan werken en veel met de auto rijden, of die afgelegen wonen, moeten zich geen zorgen maken", zei voorzitter Bart De Wever. Maar als je pendelaars niet massaal uit hun auto krijgt, dreigen de files amper te krimpen. En "impact op de files" is dan weer één van de voorwaarden die mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) stelde om de heffing in te voeren. CD&V blijft naar eigen zeggen voorstander, maar alleen "als er genoeg alternatieven zijn voor de auto" - wat op dit moment ook nog niet geval is.

De switch moet budgetneutraal zijn, benadrukken de partijen - zo staat het ook in het regeerakkoord. "Maar dat wordt fout geïnterpreteerd", zegt mobiliteitseconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen). "Ze moet budgetneutraal zijn voor de overheid, niét voor de belastingbetaler. Wie in de spits op de snelweg rijdt, zal meer betalen." De Vlaamse regering weet dat. En ze weet dat een heffing van 2 tot 5 cent per kilometer veel te laag is. De conclusie lijkt dan ook simpel: ofwel komt de heffing er niet, ofwel heeft ze geen impact op ons rijgedrag. 

Bekijk ook:

448 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Leo Peeters -Duym

    Marc Baeyens zegt: De kilometerheffing is niét begraven. Maar de pers heeft het misleidend voorgesteld als een nieuwe taks. -- Alweer de schuld van anderen, een typische N-VA virus. Ik ken niet één partij die in de pers zoveel kansen gekregen heeft om haar visie i.v.m. de kilometerheffing duidelijk te maken.

  • Ronny Ooijen

    Frits Vandenberge, zorg eerst dat je de feiten kent voordat u anderen onnozel noemt. Enkele weken geleden kon u hier lezen dat Weyts van N(V)-Blabla het enkel had over het verlagen van de BIV. Logisch dat de (werkende) burgers begonnen te morren aangezien zij weer de geplukt zouden worden. Dus een wetsvoorstel indienen om daarna in te trekken is geen bocht nemen? N(V)-Blabla logica zeker?

Lees meer