ANP

Enorme verschillen in inschrijving­staks tussen gewesten: dezelfde auto kan duizenden euro’s meer kosten

In onze gewesten gelden heel andere criteria voor het bepalen van de inschrijvingstaks of BIV van een wagen. Uit de test die de VRT-redactie deed blijkt dat je voor een milieuvriendelijke hybride gezinswagen in het Brussels Gewest maar liefst 4.957 euro BIV betaalt en voor diezelfde wagen in Vlaanderen 0 euro.

Als je een nieuwe of tweedehandse wagen in het verkeer wil brengen moet je eenmalig de belasting op inverkeerstelling, de BIV, betalen. Autofiscaliteit is al langer een gewestelijke bevoegdheid en niet overal worden dezelfde criteria gehanteerd voor het berekenen van die BIV. 

In Vlaanderen zijn enkele milieukenmerken doorslaggevend, zoals de CO2-uitstoot en de uitstoot van fijnstof. Maar ook het brandstoftype, de euronorm en leeftijd van je wagen bepalen mee de BIV. Maar in het Brussels en Waals Gewest wordt de BIV nog steeds bepaald aan de hand van het vermogen van de motor, uitgedrukt in fiscale pk's. 

Vergroening

In Vlaanderen wil men vooral de vervuilende wagens doen betalen, aldus Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele. “In 2012 hervormde Vlaanderen al de Belasting op Inverkeerstelling (BIV), in 2016 hebben we beslist om de volledige Vlaamse verkeersfiscaliteit te vergroenen. We willen de Vlamingen aanmoedigen om een milieuvriendelijke wagen aan te kopen. Verder willen we ook nieuwe en propere technologieën stimuleren. Onze vergroende verkeersfiscaliteit is een belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof”, verdedigt minister Diependaele het Vlaams systeem.

“Dat er enorme verschillen zijn op inschrijvingstaks, is vooral een probleem voor de Brusselse en Waalse Regering. Als zij hun systeem willen hervormen, nodigen we hen uit om het Vlaams model in te voeren”, klinkt het. “Wij zij dus niet bereid om ons systeem aan te passen, laat staan een belastingverhoging in te voeren.”

In Brussel en Wallonië zijn het nog steeds de wagens met een groot motorvermogen die het moeten ontgelden. Sven Gatz (Open Vld), Brussels minister van Financiën, geeft toe dat er nood is aan een grondige hervorming van de huidige verkeersfiscaliteit in zijn gewest.

Febiac, federatie van de auto-industrie in België, is zich bewust van de grote verschillen. "Het signaal naar de burger moet hetzelfde zijn: kies een milieuvriendelijk voertuig, dan betaal je er minder voor", zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac.

Lees ook: 

Op zoek naar een nieuwe auto? Diesel, hybride, of toch maar géén? Experts geven hun visie

Kan een SUV ook zuinig zijn? Ja, bewijzen deze modellen

164 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • christopher toledo

    Mss iets om aan te halen in “ make Belgium great again

  • RENE LENAERTS

    In Brussel en Wallonië hebben ze gelijk. Dikke hybrides zijn allesbehalve spaarzaam en milieuvriendelijk. je rijdt 20% elektrisch en 80 % met emmers brandstofverbruik om die zware dingen vooruit te krijgen.

Lees meer