Fraudeurs strijken miljoenen op met waardeloze advertenties

In België verdienen "malafide" reclameronselaars tientallen miljoenen door ondernemingen, lokale overheden en verenigingen op te lichten met "waardeloze advertenties". Ondernemersorganisatie Unizo wil dat er strenger opgetreden wordt.

Al 2.000 slachtoffers
Bij het Unizo-meldpunt hebben zich de voorbije twee jaar bijna 2.000 slachtoffers van dergelijke praktijken gemeld. Gemiddeld moesten zij de reclameronselaars 1.000 euro betalen. Reclameronselaars stappen volgens Unizo met een misleidende boodschap op de ondernemers af. Volgens Unizo-adviseur Sarah Depreeuw nemen ze eerst telefonisch contact op en zeggen niets over de duur van de mogelijke reclameovereenkomst. "Dan duiken ze onaangekondigd op in de ondernemingen, waar ze op zoek gaan naar een handtekening voor het contract. Dat gebeurt als het erg druk is in de zaak", zegt Depreeuw. Uit de kleine lettertjes van het getekende contract blijkt dat ze voor een aantal jaar gebonden zijn en jaarlijks ongeveer 1.000 euro moeten ophoesten voor een volgens Unizo "waardeloze" dienst die in eerste instantie gratis werd voorgesteld. Sommige reclamekaternen worden zelfs niet uitgegeven. "Omdat ze eerst mondeling worden misleid, is het moeilijk om dat voor de rechter aan te tonen", aldus Depreeuw. Sommige reclameronselaars misbruiken ook de naam van onder meer de brandweer om contracten af te sluiten.

Vanuit Duitsland
De belangrijkste "malafide" reclameronselaars op de Vlaamse markt zijn Internetbedrijvengids, Belgisch Internet Register, Mediagroep Vlaanderen en BMS. Internetbedrijvengids werkt vanuit Duitsland en heeft een postbusadres in Berchem. "Ze sturen ongevraagd een registratieformulier, waar opzettelijk een fout wordt ingeschreven, met de bedoeling een verbeterde versie terug te krijgen die voorzien is van een handtekening", zegt Depreeuw. Het contract lijkt gratis, maar uit de kleine lettertjes blijkt dat ondertekende voor twee jaar vast zit aan een jaarlijkse basisprijs van 879 euro.

Rechtszaak
Begin 2008 won Unizo een rechtszaak voor de rechtbank van koophandel tegen Internetbedrijvengids, maar de onderneming gaat intussen onder de naam Schuster Marketing verder zijn gang. Ook DAD Belgisch Internet Register werkt op dezelfde wijze. De ondernemersorganisatie diende ook een klacht in tegen dat bedrijf, maar tot frustratie van Unizo vat de rechtbank van Eupen de klacht pas eind 2009 aan.

Agressief te werk
De reclameronselaars hanteren een erg agressieve manier van werken. Bij niet betaling wordt gedreigd met rechtszaken en ook de toon in de brieven is vrij intimiderend. "Ze doen alsof ze juridisch waterdicht werken en voeren psychologisch de druk op", zegt gedelegeerd bestuurder van Unizo Karel Van Eetvelt. "Veel mensen geven jammer genoeg toe aan die druk."

Ook in Nederland
De meer dan 1.700 meldingen bij het Unizo-meldpunt zijn volgens de organisatie slechts het topje van de ijsberg. In Nederland, dat een sterk uitgebouwd steunpunt met overheidssteun kent, werden op vijf jaar tijd bijna 14.000 klachten geteld. De schade door reclameronselaars wordt er op 400 miljoen euro per jaar geraamd.
Volgens Unizo schuwen veel Belgische bedrijven de openbaarheid van hun probleem en betalen gewoon. "Dat gebeurt omdat het gerecht het probleem tot nu toe te weinig als prioriteit beschouwt", aldus Unizo, die daarom aan de ministers van Justitie en Ondernemen, Jo Vandeurzen en Vincent Van Quickenborne, vraagt een bewustmakingscampagne te organiseren en de bestrijding van de praktijken hoger op de agenda van de parketten te plaatsen. (belga/vsv)

Lees meer