Geen 36 urenweek meer voor nieuw spoorpersoneel
De NMBS en netbeheerder Infrabel willen af van de 36 urenweek op het spoor. Nieuw aangeworven personeelsleden zouden vanaf 1 januari 38 uur per week moeten werken. Het voorstel maakt deel uit van het ontwerp van sociaal protocolakkoord voor de periode 2020-2022, dat momenteel op tafel ligt, meldt De Tijd.
Het spoorpersoneel moet vandaag volgens zijn statuut 36 uur per week werken, maar presteert in de praktijk 40 uur. Door dat overwerk hebben de spoorwerknemers elk jaar recht op 13 compensatiedagen én 13 kredietdagen.
Naar verluidt wilde de directie de 36 urenweek aanvankelijk voor het voltallige personeel afschaffen. Dat was zelfs de belangrijkste reden waarom de socialistische bond begin juli de onderhandelingstafel verliet. De 38 urenweek zou nu alleen op nieuwe werknemers van toepassing zijn.
De vraag is of de vakbonden dat voorstel goedkeuren. Als oude en nieuwe spoorwerknemers niet hetzelfde werkregime volgen, komt het zwaar verdedigde eenheidsstatuut van het personeel bij de NMBS, Infrabel en de personeelsdienst HR Rail onder druk te staan.
Volgens HR Rail zijn de gesprekken tussen de directie en vakbonden nog lopende. Beide partijen hebben wensen en voorstellen op tafel gelegd. “Zodra hierover met de betrokken partijen een akkoord is bereikt waarin alle elementen in rekening werden genomen, zullen we hierover communiceren”, meldt HR Rail in een kort persbericht.
83 reacties
Louis Heyens
jack vandenhende