(Archieffoto)
Koen Moreau (Archieffoto)

Gerecht blokkeert Waalse trajectcontroles: “Parketten hebben niet de capaciteit om alle overtreders te vervolgen”

Het college van procureurs-generaal wil dat de start van een aantal trajectcontroles van de federale politie op Waalse wegen wordt uitgesteld. Dat melden de kranten van Sudpresse. Ze vrezen dat de lokale parketten niet de capaciteit hebben om de overtredingen te verwerken.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Zeven installaties voor trajectcontroles zijn gecertificeerd en dus klaar om hardrijders te bestraffen. De lokale politie en het gerecht moeten wel nog een protocolakkoord goedkeuren over het gebruik.

Vincent Macq, procureur des Konings in Namen, zegt dat document echter niet te kunnen ondertekenen. Hij klaagt dat het Gewest geen samenhangend beleid voert rond de plaatsing en dat geen rekening werd gehouden met de verwerkingscapaciteit van de parketten. In Namen zouden er te veel snelheidsovertredingen zijn voor de middelen die het parket maar heeft. "We hebben niet de mogelijkheden van Luik", klinkt het.

"Ik verkies dan dat men een beetje minder flitst, maar dat we alle overtreders kunnen vervolgen. Anders wordt een verkeerd signaal uitgestuurd. De radars moeten op een slimme manier functioneren", zegt Macq. De procureurs in Wallonië willen de indienstneming laten uitstellen tot september-oktober.

85 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Guido Swerts

    Ze hebben het geld niet nodig,Vlaanderen betaalt méér dan voldoende en ze willen hun bevolking niet pesten of bestelen.In Vlaanderen komen er bijna dagelijks,trajectcontroles bij,vaarwel vrijheid.Big Brother ziet ons overal.

  • Gilbert Van den Berghe

    Wel, ik vind dat die Vincent Macq, procureur des Konings in Namen gelijk heeft . Minder flitsen, met bekeuringen laten volgen en opvolgen. Wat heb je er aan er bv. 5000 te flitsen en er 500 te kunnen volgen ? Dat is pas een teken voor de snelheidsduivels om niets te volgen van de snelheidsregels. En tegelijk ben ik tegen die enorme uitbreiding trajectcontroles. Op den duur is dat juist mensen meer gespannen laten rijden, niet wat gewenst is als er om elke 15 km nieuwe trajecten beginnen.

Lees meer