Foto ter illustratie.
Kristof Pieters Foto ter illustratie.

Jaarlijks veertig flitscamera's omgebouwd tot trajectcontrole

De komende jaren wordt het nog moeilijk ontsnappen aan trajectcontroles. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil elk jaar 40 klassieke snelheidscamera's - waar het technisch mogelijk is - vervangen door trajectcontroles. 

Die controles meten de snelheid niet slechts op één punt, maar op een traject van minstens 500 meter. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen vandaag.

Vandaag zijn in Vlaanderen al 48 trajectcontroles operationeel langs gewest- en snelwegen. Daarnaast zijn er nog eens 62 installaties die nog niet werken door technische problemen.

Uit onderzoek blijkt dat trajectcontroles effi­ciënter zijn dan flitscamera's. Niet alleen de snelheid gaat naar beneden, maar ook het aantal ongevallen met gewonden of doden daalt met de helft.

50 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • guido vermeyen

    Waarom hebben ze dan geen 'dummy " camera's opgehangen, als ze toch niet kunnen flitsen, was veel goedkoper geweest.

  • gustaaf Van Bever

    Leeg gemolken? Politiestaat? Hou je aan de voorgeschreven snelheid en dan heb je daar helemaal geen last van. Ik heb wel veel last lawaai en stank van de laagvliegers aan mijn deur...Dus, aan deze die ( terecht ) boete krijgen , bedankt voor de gulle vrijwillige bijdrage aan vaderke Staat ..

Lees meer