2
ShutterStock

Jupiler pakt uit met ‘1+1 gratis’-actie, maar niet iedereen is er even gelukkig mee

AB InBev heeft het nieuwe jaar ingezet met een stevige promotieactie. Wie een bak Jupiler koopt (24x33cl), krijgt er een bak gratis bovenop. Niet te missen voor bierliefhebbers die een koopje willen doen, maar niet iedereen is even enthousiast. Volgens het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) is de actie “een slechte zaak”.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

“Ik denk niet dat ik al ooit een dergelijke promo gezien heb”, zegt Gunther Devisch van Promojagers België. Hij beheert een Faceboookgroep waarin leden de strafste koopjes met elkaar delen. Hij weet dus waarover hij het heeft. “Sinds maandag wordt er veel over de actie gesproken in de groep. Normaal gezien gaat het voor zoiets om ‘2+1 gratis’-acties. ‘1+1 gratis’ is uitzonderlijk.”

15,99 euro

Met de actie komt een bak Jupiler (24x33cl) nu op 7,99 euro of 15,99 euro voor de twee bakken. “Bij Makro is de prijs zelfs nog lager”, weet Devisch. “Daar betaal je maar 15,69 euro voor twee bakken.”


“Dit is een van de vele promotiemechanismen die we op de Belgische markt gebruiken” zegt AB InBev-woordvoerster Laure Stuyck aan onze redactie, zonder daar verder op in te willen gaan. Ze zou volgens haar al eerder gebruikt zijn door de brouwer, voor andere merken.


Of de campagne de tegenvallende consumptie van pils bij AB InBev wat moet aanzwengelen? “De biermarkt staat onder druk, dat klopt, maar ik weet niet of je het ene zomaar aan het andere moet koppelen. Andermaal, het is onderdeel van onze strategie en daarover communiceren we niet.” (lees hieronder verder)

2
RV

Volgens het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) zou de actie alcoholgebruik echter in de hand werken en dat is geen goede zaak, zo klinkt het. “De prijs is doorslaggevend als het gaat om de consumptie van alcohol”, aldus directeur Marijs Geirnaert in Het Nieuwsblad. “Een aantal jaar geleden ging de prijs van sterke drank door allerlei taxaties sterk naar omhoog en we zagen dat de consumptie afnam. Voor wijn en bier werd die prijsstijging niet doorgevoerd en dus zijn mensen sneller geneigd om terug naar de klassieke pils te grijpen.”

Autosalon

Stuyck drukt erop dat AB InBev echter ook inzet op sensibilisering  rond verantwoord alcoholgebruik, getuige daarvan de campagne die momenteel loopt naar aanleiding van het Autosalon. “We hebben de bekende brouwersslogan ‘Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand’ omgevormd tot een slogan voor autoconstructeurs. Die klinkt ‘Een auto met liefde gebouwd, gebruik je met verstand. Drink niet als je rijdt. Jupiler’. De slogan zit net na een hele reeks autoreclames die nu op radio en tv passeren. Zo hopen we de consument duidelijk te maken dat je beter niet drinkt als je rijdt.”

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

59 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • ROGER PIESSENS

    Na 1 dag al geen voorraad meer, bedriegerij dus!

  • raf peeters

    Over de grens is het altijd een heel jaar door 1+1 als je de prijzen ziet en vergelijkt

Lees meer