Illustratiebeeld.
Photo News Illustratiebeeld.

Land- en tuinbouwwinkels AVEVE slachtoffer van cyberaanval: “Klein aantal winkels moet deuren sluiten”

AVEVE is het slachtoffer geworden van een grote cyberaanval. Met kwaadaardige software werd het netwerk van de land- en tuinbouwwinkels onder vuur genomen. Een klein aantal van de 250 winkels in ons land moet daarom tijdelijk de deuren sluiten omdat betalen met VISA of bancontact er niet mogelijk is. “De overgrote meerderheid van de winkels is wel gewoon open", benadrukt woordvoerder Stéphanie Deleul.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Hoe groot de impact van de aanval precies is, is nog niet duidelijk. “De website ligt plat en ook een deel van ons netwerk is getroffen”, zegt Deleul. “De gevolgen voor onze winkels zijn voorlopig beperkt. Minder dan tien van de 250 winkels die we hebben kunnen voorlopig geen betalingen ontvangen omdat de terminals niet werken. We doen er op dit moment alles aan om de aanval in kaart te brengen en de problemen op te lossen.” 

De gesloten filialen zullen overgeschakeld worden op een ander systeem zodat ze snel opnieuw open kunnen. 

Veel cyberaanvallen

Niet alleen Aveve werd tijdens deze lockdown aangevallen door hackers. Computerspecialisten kregen de afgelopen weken opvallend veel oproepen van zelfstandigen, bedrijven en kleine kmo’s met infecties op hun computer. “Werkgevers zochten snelle oplossingen om hun personeel tijdens de lockdown te laten thuiswerken, maar vergaten daarbij de beveiliging”, zegt freelance IT-architect Saïd Bataray.

“Tijdens de lockdown werd vaak van de ene op de andere dag besloten om zoveel mogelijk te telewerken”, legt Bataray uit. “Veel bedrijven zochten snel, snel oplossingen, waardoor er aan beveiliging weinig aandacht werd gegeven. Dat is logisch, iedereen wilde zijn mensen in veiligheid laten werken, maar veel hackers zagen hun kans plots schoon om al die open poorten te betreden. Ze versleutelen bestanden waardoor je er niet meer aan geraakt.”

Hackers zetten programma’s op poten die automatisch op openingen scannen en wachtwoorden raden, maar ook via e-mails en pdf-bijlages werd virussen binnengeloodst. “Veel is er niet nodig en net daarom is een goede beveiliging cruciaal. Bedrijven moeten er aandacht aan laten besteden, liefst door een professional. Werknemers zelf kunnen alvast beginnen met het kiezen van een complex wachtwoord en dat elke 30 of 60 dagen vernieuwen. Laat hen instellen dat je niet ongelimiteerd kan proberen inloggen. Ook back-ups zijn bijzonder belangrijk om bestanden niet verloren te laten gaan. Tot slot raad ik ook altijd een vpn-verbinding aan voor wie van thuis uit werkt.”  

3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • gaby weyenberg

    Vroeger moest je dan een overschrijvingsformulier învullen. Bestaat dat nog?

  • mark deleener

    Toch nog een geluk dat er cash geld bestaat als wettelijk betaal middel. Sommige onbekwame politici zouden enkel nog elektronisch betalen willen. Ik betaal veelal met de kaart, maar ook veel cash. Wie gaat nu een brood kopen met een kaart?. Trouwens bij ons op de buiten heeft geen van de 2 bakkers een digitaal betaal systeem. Veel 75 plussers maken geen gebruik van de kaart.

Lees meer