Paul Magnette.
Photo News Paul Magnette.

Magnette opent aanval op klassieke bedrijfswagen: enkel nog elektrische bedrijfsauto’s vanaf 2023

In de onderhandelaarsnota van federaal informateur Paul Magnette (PS) zit een drastische hervorming van de bedrijfs- en salariswagens. Dat schrijft De Tijd vandaag.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

In het luik duurzame ontwikkeling, een van de acht hoofdstukken uit Magnettes nota, staat dat bedrijven op termijn enkel nog nul-emissiewagens op een fiscaal interessante manier voor hun personeel kunnen leasen.  Het gaat om auto's die geen CO2-uitstoten, omdat ze volledig elektrisch zijn of op waterstof rijden.

Bedrijfswagens zijn onder meer door dat gunstige fiscale regime een populaire verloningsvorm. Zo'n 660.000 Belgen hebben er een. In zijn nota schetst Magnette dat het leasen van een benzine- of dieselwagen tussen vandaag en 2023 elk jaar een stuk duurder moet worden. Mogelijk al vanaf 2023 zouden bedrijven leasewagens enkel nog van de belastingen kunnen aftrekken als ze geen CO2 uitstoten, al is het exacte jaartal voer voor onderhandelingen.

Mobiliteitsbudget versterken

De hervorming moet de verkoop van elektrische wagens een boost geven, want die komt moeilijk van de grond. Om het verkeer verder te vergroenen pleit Magnette er ook voor het mobiliteitsbudget, dat werknemers de mogelijkheid geeft hun auto in te ruilen voor alternatieve vervoersmiddelen, te versterken. Het plan ligt in de lijn van een wetsvoorstel dat CD&V op het einde van de vorige legislatuur indiende.

804 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Pieter Van Ceunebroeck

    Vaderke staat verdient al MEER dan genoeg aan de auto! De koe is al uitgemolken en neen heb geen leasewagen!

  • Geert Tamsyn

    EV op hernieuwbare elektriciteit zijn al milieuvriendelijker vanaf 30.000 km (bron: ADAC). 4 op de 10 gezinnen in België hebben groene stroom, potentieel om miljoenen EV milieuvriendelijk op te laden. 1kW voor een EV vervangt 3kW energie geproduceerd met altijd vervuilende fossiele brandstoffen voor een brandstofwagen. Kom dus niet vertellen dat EV niet milieuvriendelijker zouden zijn.

Lees meer