2
thinkstock

Meer fietsers en dus ontstaan er... fietsfiles

We zijn met meer fietsers en die fietsen vaker, verder en sneller. Maar ook: al die fietsers staan nu ook in de file. Dat blijkt uit de resultaten van de tweede FietsTelweek van Fietsberaad Vlaanderen. De groei valt vooral op in de stadskernen en langs fietssnelwegen.

Het merendeel van de ruim 2 miljoen fietsverplaatsingen in 2016 gebeurde rond een stads- of gemeentekern. Gemiddeld fietsten mensen daarbij 5,75km, wat goed 300 meter meer is dan het jaar voordien. Maar het grote verschil zit 'm in op de fietssnelwegen. Daar rijden mensen gemiddeld 11,8km, met een hogere snelheid bovendien: 23,8 km/u ten opzichte van 20,6 km/u voor ritten langs gewone wegen. "Het geeft wel aan dat het fietsbeleid meer rekening zal moeten houden met snelheidsverschillen tussen fietsers", zo stelt Wout Baert van kenniscentrum Fietsberaad Vlaanderen.

"Het geeft aan dat het fietsbeleid meer rekening zal moeten houden met snelheidsverschillen tussen fietsers."

Lichten afgestemd op autoverkeer

Ook opvallend: al dat gefiets moet op de duur leiden tot vlotter verkeer op autosnelwegen tijdens de spitsuren, maar vreemd genoeg creëert het nieuwe files - fietsfiles, noemen ze het bij Fietsberaad Vlaanderen. Dat fenomeen doet zich voor aan drukke kruispunten, waarbij alle wachtende fietsers niet binnen dezelfde tijd dat het groene licht brandt kunnen oversteken. Vooral aan de Naamsepoort in Leuven en aan de Heuvelpoort in Gent merkt Fietsberaad Vlaanderen zo'n nieuwe fietsfiles. "Dat zijn kruispunten waar het langer groen is op de hoofdweg dan voor de overstekende fietsers", aldus Baert.

Want nog altijd wordt de duur van de wachttijd aan verkeerslichten bepaald in functie van het autoverkeer en stemt dit niet noodzakelijk overeen met het fietsverkeer. "Op kruispunten met aparte fietsinfrastructuur kan je binnen eenzelfde groenfase veel meer fietsers bereiken dan auto's. Een prioritering voor het fietsverkeer kan dus een positieve invloed hebben op de verkeerscapaciteit van kruispunten."

2
thinkstock

Nieuwe fietssnelwegen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is blij met de resultaten. "Vlaanderen is al fietsland in het weekend en kan het ook worden tijdens de werkweek. Het investeringsbudget voor de fiets wordt daarom met een kwart verhoogd: we willen de magische kaap van 100 miljoen euro per jaar ronden. De focus ligt op 80 nieuwe fietssnelwegen en het wegwerken van belangrijke missing links. Zo willen we Vlamingen verleiden om ook langere afstanden te fietsen."

"We willen Vlamingen verleiden om ook langere afstanden te fietsen."

2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
  • j l

    Nie te verheten alle leren dat je wacht aangezien de autos in de weg in.de file staan en je als verkeersreller gebruikt wordt (fietssuggestiestrook(

  • Pol Dekorte

    Wat een onzin dit haha