Photo News

N-VA wil overkoepelend bedrijf om openbaar vervoer in Antwerpen te regelen

N-VA wil een vervoerbedrijf oprichten voor Antwerpen, dat verantwoordelijk wordt voor al het verkeer en openbaar vervoer in de regio. Dat meldt Gazet van Antwerpen vandaag.

Het vervoerbedrijf moet de mobiliteit in de stad en de rand bundelen, van Beveren tot Malle en van Lier tot Essen. Onder andere treinen, (snel)trams, park & rides, waterbussen, deelfietsen en fietsostrades zouden onder het regionaal vervoerbedrijf vallen. Zo moet alles sneller en efficiënter werken.

"Zo krijgen de lokale besturen meer inspraak door zelf verantwoordelijkheid te dragen", zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Het zogenaamde 'Routeplan 2030' omvat 33 gemeenten. N-VA neemt Londen als voorbeeld.

"De Lijn zit te weinig bij realiteit"

Kennis zegt nog dat er bij De Lijn soms wijzigingen worden doorgevoerd op bus- en tramlijnen die nadelige gevolgen hebben voor de reizigers. "Wij krijgen heel wat mails van reizigers met hun zorgen, maar als we die doorspelen, worden die te weinig meegenomen in de structuur van het bedrijf. De Lijn zit te weinig bij de realiteit. Sommige dossiers lopen ook vertraging op omdat er op dat moment bijvoorbeeld geen geld is voor bepaalde investeringen."

Het budget voor het vervoerbedrijf moet nog berekend worden. De middelen moeten voor de partij komen van NMBS, De Lijn, Vlaanderen, het Agentschap Wegen en Verkeer, de BAM, de stad en de gemeenten. Het vervoerbedrijf zou in 2025 op volle kracht moeten draaien.

"Laat ons eerst stappen en dan misschien lopen"

Het N-VA-voorstel kwam vandaag ook aan bod in het Vlaams Parlement. Daar leek minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de wensen van zijn Antwerpse partijcollega's wat te temperen. "Laat ons eerst stappen en dan misschien lopen." Met dat stappen bedoelt Weyts dan vooral de werking van de vervoersregio's in de plannen om het openbaar vervoer in Vlaanderen te vernieuwen. In die vervoersregio's zullen de lokale besturen mee kunnen beslissen over het aanbod aan openbaar vervoer en over de budgetten op hun grondgebied. Volgens Weyts bouwen de plannen van zijn Antwerpse partijgenoten wel verder op die visie.

Zowel Groen als sp.a reageren verbaasd op het voorstel van N-VA. "Dit is dus eerder een schuldbekentenis of wanhoopskreet dan een voorstel", vindt sp.a-lijsttrekker Jinnih Beels. Volgens Beels wil N-VA met het voorstel "de marathon lopen terwijl men nog niet kan stappen" en moet er eerst werk worden gemaakt van stipter en beter communicerend openbaar vervoer. Meer regie van het openbaar vervoer vanuit de stad is wel nodig, stelt ze.

"Ze kunnen toch het beleid voeren dat ze willen nu?", vraagt Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien zich af. "De hamvraag blijft natuurlijk wat N-VA met de mobiliteit in Antwerpen wil. Willen ze meer bevoegdheid in de stad om dan op stadsniveau de tram af te schaffen in plaats van dat ze het op Vlaams niveau doen? Essentieel de volgende zes jaar zijn stevige investeringen in meer, betere en snellere trams en bussen."

Aan de kant van de huidige meerderheid reageert Open Vld-lijsttrekker Philippe De Backer wel tevreden dat N-VA "eindelijk mee aan de kar van ons stedelijk vervoerbedrijf komt trekken", aangezien de liberalen er al enkele jaren voorstander van zijn. Het operationele wordt wel best uitbesteed aan privépartners, stelt hij.

ACOD: "Versnipperd landschap komt niemand ten goede"

De socialistische vakbond is niet te vinden voor zo'n regionaal vervoerbedrijf voor Antwerpen. "Een versnipperd landschap komt niemand ten goede", zegt vakbondssecretaris Rita Coeck (ACOD). "Wij ijveren voor één solide, goed functionerend en goed gefinancierd openbaarvervoerbedrijf, dat gebiedsdekkend is." Wat N-VA voorstelt is volgens Coeck "een volledig fout beleid dat het bedrijf naar de vaantjes zal helpen".

55 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Peter Nols

    Antwerpen kost ons nu al meer dan de Walen en vluchtelingen tezamen.

  • Erwin De Meyer

    Hoe meer " professionelen " er aan te pas komen hoe meer het in de soep zal lopen en de reizigers zullen de balletjes zijn.

Lees meer