BELGA

Nestlé zet Nutri-Score op alle eigen producten in Europa

Nestlé gaat de Nutri-Score invoeren voor al de producten die het bedrijf verkoopt in Europa. Dat heeft de Zwitserse voedingsgigant vandaag laten weten. De uitrol van het label zal twee jaar duren en beginnen in landen die de Nutri-Score al hanteren, zoals België. Nestlé verdeelt onder meer de merken Nestea, KitKat, Buitoni en Nesquik.

De Nutri-Score is een label met vijf letters (A tot en met E) en vijf kleuren dat de voedingswaarde van een product samenvat. Het is sinds april ook in België te vinden op verpakkingen. Frankrijk en Spanje voerden het label respectievelijk in de herfst van 2017 en in november 2018 in.

"Het is zeer duidelijk: het is niet mogelijk om voor alle producten een A te hebben”, aldus algemeen directeur Pierre-Alexandre Teulié van Nestlé Frankrijk. "Maar een doelstelling die we redelijkerwijze voor ogen mogen hebben, is de beste te zijn in elke categorie."

Nestlé stond aanvankelijk weigerachtig tegenover de Nutri-Score. Het bedrijf maakte in 2017 deel uit van een groep van zes multinationals (met Coca-Cola, PepsiCo, Mars, Mondelez en Unilever) die het label verwierpen en opriepen om een ander systeem te gebruiken met de naam Evolved Nutrition Label (ENL), gebaseerd op een benadering volgens porties. Nestlé verliet nadien die groep.

Verplicht in Europa?

Verschillende consumentenorganisaties in Europa, waaronder Test Aankoop, lanceerden vorige maand een burgerinitiatief om de Nutri-Score in de hele Europese Unie verplicht te maken. Als ze met het initiatief een miljoen handtekeningen kunnen verzamelen, dan is de Europese Commissie verplicht zich over de vraag te buigen.

6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Paul De Mol

    Veel gebabbel over een score. Maar geen uitleg over wat die score betekent, waarop ze gebaseerd is, wie ze toekent, enz. Lijkt mij alleen weer een zoveelste marketing tool.

  • Jan Dekoninck

    De nutriscore , doodgeknuffeld .... hoe lang nog voor de normen in de nutri score zich gaan plooien naar de wensen van de voedingsgiganten? Voor mij is alles bij Nestle rood ,bottomline voor gezond voeding is "niet industrieel bewerkt " dat kan Nestlé nooit ...

Lees meer