Het ‘vierkant groen’ houdt in dat fietsers en voetgangers uit de verschillende richtingen telkens tegelijk groen licht krijgen om over te steken, terwijl auto’s en vrachtwagens nog even moeten wachten.
Benoit De Freine, VTM Het ‘vierkant groen’ houdt in dat fietsers en voetgangers uit de verschillende richtingen telkens tegelijk groen licht krijgen om over te steken, terwijl auto’s en vrachtwagens nog even moeten wachten.

Nieuwe wegcode gaat vandaag in: bij ‘vierkant groen’ mogen alle fietsers en voetgangers tegelijk oversteken

Versoepelde regels moeten veiligheid van zwakke weggebruikers verhogen

Fietsers en voetgangers krijgen vanaf vandaag te maken met een versoepelde wegcode. Een nieuwe wet daarrond verscheen vorige week in het Belgisch Staatsblad. Een van de opvallendste nieuwigheden is het zogenoemde ‘vierkant groen’ op bepaalde kruispunten. Dat betekent dat alle fietsers en voetgangers uit de verschillende richtingen telkens tegelijk groen licht krijgen om over te steken, terwijl auto’s en vrachtwagens nog even moeten wachten. 

De versoepelde wegcode gaat vandaag in. De belangrijkste nieuwigheid is dus het ‘vierkant groen’-principe voor fietsers en voetgangers. Kruispunten die met dit systeem werken, worden uitgerust met verkeerslichten die pijltjes laten zien rond het silhouet van de fietser of voetgangers. Doel is om contact te vermijden tussen zwakke weggebruikers en auto’s en vrachtwagens, en zo dodehoekongevallen te voorkomen.

Een eerste proefproject met deze verkeersregeling werd begin vorig jaar ingevoerd op het kruispunt van de Londenstraat, Bordeauxstraat en Kattendijkdok-Oostkaai in Antwerpen.

Ook voor eigenaars van bepaalde bakfietsen zijn er nieuwigheden in de versoepelde wegcode. Zo worden drie- en vierwielers die minder breed zijn dan één meter gelijkgesteld met fietsen. Dat houdt in dat ze tegen de rijrichting mogen rijden in straten met beperkt eenrichtingsverkeer. Bakfietsen met een maximale breedte van een meter worden vanaf vandaag ook toegelaten in zones voor plaatselijk verkeer en in voetgangerszones.

De nieuwe wet bepaalt voorts dat
fietsertjes jonger dan 10 jaar voortaan onder alle omstandigheden op het voetpad mogen rijden. Nu is dat enkel toegelaten voor kinderen tot 9 jaar. 

Verder wordt de maximumsnelheid van elektrische steps, elektrische rolstoelen en hoverboards verhoogd van 18 kilometer per uur tot 25 kilometer per uur. Dat heeft vooral met Europese regelgeving te maken. In de praktijk rijden veel elektrische steps al 25 kilometer per uur. Vanaf volgende week zal dat ook wettelijk toegestaan zijn.

De afstand waarbinnen een voetganger verplicht gebruik moet maken van een zebrapad wordt dan weer teruggebracht van 30 naar 20 meter. Ook de afstand buiten de bebouwde kom tussen bestuurders van voertuigen en zwakke weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, wordt aangepast. Momenteel moet slechts een meter afstand worden houden, vanaf vandaag is dat anderhalve meter.

Lees ook binnen HLN+:

Hoe Brusselse fietsbrigade elke dag vecht tegen wegpiraten: “Sensibilisering? Och, boete is enige wat werkt”

299 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Lodewijk Verborgt

    De wetgeving moet zo worden dat de auto altijd voorrang heeft op fietser en voetganger. Deze laatste twee kunnen zich veel beter aanpassen dan iemand met de auto. Gegarandeerd minder doden en ongevallen. Nu loopt en fietst men zomaar zonder op iets te letten. De auto is toch in fout.

  • Stijn Hardy

    Als de automobilisten zouden uitkijken voor fietsers voordat ze rechts afslaan en wat voorzichtig reden, dan zouden al deze regeltjes (en ook vele lichten) niet nodig zijn. Fietsen is (was?) levensgevaarlijk geworden, zonde dat het hiertoe is moeten komen ten koste van efficiëntie... We zullen namelijk allemaal langer op groen moeten wachten...

Lees meer