THINKSTOCK

Deze Belgische start-up gaat concurrentie aan met Google en Facebook

PrediCube, een spin-off van de Universiteit Antwerpen en iMinds, kan gepersonaliseerde reclame drie keer nauwkeuriger maken dan traditionele websiteanalyse, en dat met een nieuw algoritme dat surfgedrag analyseert. Dat meldt het bedrijf op basis van proeven. PrediCube wil adverteerders en mediabedrijven naar eigen zeggen een Europees alternatief bieden voor Google en Facebook, met meer privacygaranties.

In totaal trekt 70 procent van de 27 miljard euro die jaarlijks in Europa wordt gespendeerd aan digitale marketing rechtstreeks naar enkele grote internationale spelers, zo menen de wetenschappers. Om dat wegtrekken van geld en waardevolle consumentendata tegen te gaan, bedacht het spin-offbedrijf een algoritme om de interesses van klanten beter te voorspellen.

"Op basis van cookies van de laatste 30 dagen voorspellen we de interesses", zegt medeoprichter en docent David Martens (UAntwerpen). "We koppelen het bezoek aan de website van een klant aan het gecombineerde surfgedrag van een aantal inhoudsrijke websites, vooral van mediabedrijven."

Doorklikratio's

Die aanpak lijkt beter te werken dan de "traditionele aanpak", waarbij enkel naar websites zelf wordt gekeken. De doorklikratio's verhoogden tot 300 procent. "We zijn nu met andere woorden in staat om tot drie keer accurater advertenties met de juiste klantprofielen te matchen", zegt Philippe Degueldre van marketingbureau Pebble Media, dat onlinereclame verzorgt voor onder meer de VRT, RTBF en Telenet.

Gezien de grote maatschappelijke vraag wordt het privacy-by-designprincipe gehanteerd. "Websites moeten voor de cookies eerst expliciet toestemming krijgen van de bezoeker, anders vindt er geen tracking plaats. Daarenboven worden geen gegevens ouder dan 30 dagen bijgehouden." Het surfgedrag wordt bovendien enkel op de inhoudsrijke websites gevolgd, niet op het hele internet, zegt Martens, die zich sterk maakt dat dit voldoende is om nauwkeurige profielen op te maken.

PrediCube heeft intussen een achttal klanten, waaronder Touring en Batibouw.

We zijn nu met andere woorden in staat om tot drie keer accurater advertenties met de juiste klantprofielen te matchen

Philippe Degueldre van marketingbureau Pebble Media

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer