Jan Van Damme
Wouter Maeckelberghe Jan Van Damme

Exclusief voor abonnees

Onderwijsexpert Jan Van Damme: "Toen ik de nieuwe eindtermen las, heb ik ook met de wenkbrauwen gefronst”

Jan Van Damme, professor emeritus KU Leuven, hield de Vlaamse resultaten in internationale studies tegen het licht

“We zitten met een groot probleem.” Jan Van Damme, professor emeritus aan de KU Leuven en vooraanstaand onderzoeker naar de effectiviteit van het onderricht, is niet van plan om de staat van het Vlaamse onderwijs nog te verbloemen.

Wanneer die problemen voor het eerst duidelijk werden? “In 2003”, herinnert Van Damme zich heel precies. “Vlaanderen stond toen dat jaar in de PISA-studie op de eerste plaats voor wiskunde bij de 15-jarigen en iedereen triomfeerde. Maar uit een TIMSS-studie, ook uit 2003, bleek dat de 13-jarigen in vier jaar tijd een half jaar achterstand hadden opgelopen. Wat zij konden op het einde van het tweede middelbaar, konden hun leeftijdgenoten vier jaar eerder al met kerst.”

Wat was daarvoor de verklaring?

“Dat is het hem nu net: niemand heeft dat ooit onderzocht. 

Je hebt 22% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis

21 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Manuel Wallraf

    Maak er geen eenheidsworst van ! Maak al vlug een gefundeerde selectie wat IQ , interesses, wilskracht, ondersteuning van de ouders e.d. betreft en ga daar mee aan de slag. Geef elk kind AANGEPAST onderwijs zodat het tevreden zo ver mogelijk kan geraken in onze maatschappij. Een niet gemotiveerd en door thuis niet ondersteund kind heeft een andere aanpak nodig; het middelbaar met de hakken over de sloot doorlopen is onvoldoende voor hoger of universitair onderwijs, anti-depressiva-verkoop stijgt

  • Georget PAPPENS GEORGET

    Vroeger had men de geestelijke ordes met internaat en strenge discipline.. Jezuieten, Jozefieten bv. enz. De lat lag veel hoger dan in andere instellingen,zoals staatsonderwijs, en die niet mee kon moest maar naar een andere school gaan. Geen medelijden... Nu hebben wij blijkbaar nivellering naar beneden. Jammer genoeg onomkeerbaar denk ik...

Lees meer