2 Een kind houdt een bordje omhoog met de tekst ‘we hebben school nodig’ in een migrantenkamp in Athene. Archieffoto.
AFP Een kind houdt een bordje omhoog met de tekst ‘we hebben school nodig’ in een migrantenkamp in Athene. Archieffoto.

VN willen beter onderwijs voor vluchtelingenkinderen in Europa

Drie agentschappen van de Verenigde Naties -het vluchtelingenagentschap UNHCR, het kinderfonds UNICEF en de internationale organisatie voor migratie IOM- dringen er bij de Europese staten op aan om het onderwijs voor kinderen van vluchtelingen en migranten te stimuleren. De overheden moeten voorzien in meer middelen en meer ondersteuning, klinkt het. 

Belangrijke uitdagingen zijn onder meer een gebrek aan schoolruimtes, leraren die onvoldoende zijn opgeleid, taalbarrières en beperkte toegang tot psychosociale ondersteuning.

Binnen de Europese Unie gaat het om zo'n 2,1 miljoen kinderen (2,6 procent) die geboren werden in een andere lidstaat en 3,4 miljoen (4 procent) die van buiten de EU afkomstig zijn. Bijna de helft is ouder dan vijftien jaar. Voor België gaat het om 105.252 kinderen of 4 procent van de schoolgaande jeugd. 

Extra ondersteuning nodig

Sommige vluchtelingenkinderen hebben nooit onderwijs genoten in hun thuisland. Anderen waren maanden op de vlucht en hebben dus een aanzienlijke onderwijsachterstand en/of trauma's opgelopen. Al deze kinderen hebben lagere schoolresultaten als ze onvoldoende extra ondersteuning krijgen, merken de VN-agentschappen op. Vooral kleuters en oudere tieners zijn kwetsbaar, omdat ze vaak buiten de verplichte leerplicht vallen. In België ligt het aantal vroegtijdige schoolverlaters meer dan dubbel zo hoog (op bijna 20 pct) bij migranten van buiten de EU, dan bij autochtone kinderen.

De VN pleit daarom dat de overheden meer zouden investeren. Bijvoorbeeld in specifieke onthaalklassen, in leraren die opgeleid zijn om met migrantenkinderen te werken, in psychosociale ondersteuning, enzovoort. Ook de banden tussen scholen en openbare diensten zoals kinderbescherming zouden moeten worden versterkt.

OKAN-onthaalklassen

Specifiek voor België wordt er volgens de VN-agentschappen te weinig geïnvesteerd in de OKAN-onthaalklassen. Ook de duur van het verblijf in een onthaalklas is in sommige gevallen te kort, luidt het. Leraren krijgen dan weer te weinig training en structurele ondersteuning om met deze problematiek om te gaan. Tot slot is er volgens de VN-agentschappen ook een gebrek aan psychosociale ondersteuning voor vluchtelingenkinderen die in België zijn aangekomen. Anderzijds wordt het GOK-beleid in Vlaanderen -dat voorziet in extra middelen voor scholen met relatief veel sociaal kwetsbare leerlingen- dan weer aangehaald als een van de "best practices".

"Voor vluchtelingenkinderen is onderwijs niet alleen van vitaal belang voor hun eigen toekomst, maar ook voor de gemeenschappen waarin ze leven. Kwaliteitsonderwijs verhoogt de levenskansen, vergemakkelijkt integratie en is een win-win voor de student en de samenleving. Investeren in onderwijs voor iedereen is een van de beste investeringen die een overheid kan doen", zegt Pascale Moreau, UNHCR-directeur van het Bureau voor Europa.

2 Syrische vluchtelingenkinderen op een schooltje in een vluchtelingenkamp op de Syrisch-Turkse grens. Archieffoto.
REUTERS Syrische vluchtelingenkinderen op een schooltje in een vluchtelingenkamp op de Syrisch-Turkse grens. Archieffoto.

34 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Patrick Verbelen

    Verplichte inburgering of anders nergens recht op, geen hospitaal, geen uitkering, geen woonst, geen werkvergunning. m.a.w. pas u aan of bol het af.

  • Victor Vos

    Beter onderwijs, als die kinderen thuis niet gemotiveerd worden om te studeren, en ze zich afkeren van onze wetten.

Lees meer