Ook wie handsfree belt, is minder aandachtig in het verkeer

In de auto bellen beïnvloedt uw rijgedrag, ook als u handsfree belt en dus geen gsm in de hand houdt tijdens het bellen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in opdracht van Radio 2. Uit de cijfers blijkt dat een bestuurder die handenvrij belt, meer dan 40 procent minder aandacht heeft voor verkeersborden en bijna 30 procent minder voor andere bestuurders.

Volgens het onderzoek heeft een bestuurder die een handsfreekit gebruikt 44 procent minder aandacht voor verkeersborden, en 28 procent minder voor andere bestuurders. De automobilisten die deelnamen aan het onderzoek keken ook minder regelmatig in hun linkse zijspiegel, en hadden meer de neiging om op de middelste rijstrook te rijden.
    
Het handenvrij bellen had ook rechtstreeks gevolg op het waargenomen gedrag van de bestuurders: 3 bestuurders reden de afrit voorbij en één bestuurder kreeg een snelheidsboete. Ze waren allen handsfree aan het bellen. De proefpersonen moesten een kort traject op de E17, tussen De Pinte en Kruishoutem, afleggen. Onderweg kregen ze een telefoontje, en met behulp van een eye-trackbril konden de onderzoekers nagaan waar de bestuurders naar keken.
    
Voor Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het BIVV, is er maar één gouden regel: "Auto in? Gsm uit!".

Strenger

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) voelt er weinig voor om handenvrij te bellen achter het stuur te verbieden. "Eigenlijk ben ik niet verrast, dit bleek al uit vorig onderzoek", aldus minister Weyts in De Ochtend op Radio 1. Hij vindt dat handenvrij bellen afgeraden moet worden, maar is terughoudend voor een verbod.
    
"Bellen, sms'en, mailen met de gsm in de hand, dat is nog altijd het meest gevaarlijke. In discussie treden met je medepassagiers leidt ook af, maar waar trek je dan de lijn? Ik trek die liever waar hij nu ligt, maar met meer controle", aldus Weyts. "Het heeft geen zin dat de huidige regelgeving die niet wordt nageleefd strenger wordt gemaakt, in de hoop dat ze dan wel wordt nageleefd."
    
Na overdreven snelheid en alcohol is afleiding de grootste oorzaak van ongevallen op de Belgische wegen.

Een verkeersongeval berokkent slachtoffers én hun familie levenslang leed. Bijna 8 op 10 zwaargewonden herstellen nooit volledig. En op psychologisch en financieel vlak dragen slachtoffers en hun omgeving de gevolgen vaak levenslang mee. Lees het volledige verhaal op HLN Plus, onze zone exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken voor slechts 2 euro.


Lees meer