De Lijn

Reizigers De Lijn klagen over stiptheid, maar deze obstakels vinden chauffeurs dagelijks op hun weg

ACOD: “Minister Weyts brengt steeds goednieuwsshow, terwijl realiteit anders is”

Amper 62 procent van de reizigers geeft De Lijn een algemene score van minstens 7 op 10. Dat blijkt uit de jaarlijkse tevredenheidscijfers van 2018, waarover De Tijd bericht. Vooral de stiptheid is een heikel punt. Aan de hand van een video toont De Lijn welke obstakels bussen en trams zoal tegenkomen op hun weg zodra ze zich in gemengd verkeer begeven.

De tevredenheid ligt nog lager dan in 2017, toen 64 procent van de reizigers de Vlaamse vervoersmaatschappij een positieve beoordeling gaf. In 2016 toonde 71 procent zich nog tevreden over de bussen en de trams.

De ergernis over De Lijn is vooral te wijten aan de vele vertragingen en afgeschafte bussen. Amper 40 procent van de reizigers is tevreden over de stiptheid van de Vlaamse bussen en de trams. "Reizigers vinden stiptheid belangrijker dan ooit", zegt woordvoerster Inge Debruyne. "Hoe langer de files, hoe lager de tevredenheid over de stiptheid. De Lijn en de reiziger ontsnappen niet aan de gevolgen van de verkeersdrukte.”

Opmerkelijk is wel dat de stiptheid ondanks de groeiende ontevredenheid vorig jaar licht verbeterde. "De stiptheid wordt gemeten in de avondspits op dinsdag", zegt Debruyne. "Weersomstandigheden of verkeersincidenten kunnen tot verschillen leiden.”

Besparingsbeleid van Weyts

Volgens de socialistische vakbond ACOD is de dalende tevredenheid het rechtstreekse gevolg van het besparingsbeleid van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “De reiziger laat zich geen rad voor de ogen meer draaien”, reageert ACOD-secretaris Rita Coeck.

Het N-VA-beleid is een schande. Er is minder aanbod en de prijzen zijn gestegen

Rita Coeck (ACOD-secretaris)

Coeck verwijt minister Weyts steeds een goednieuwsshow te brengen over De Lijn, terwijl de realiteit anders is. “Het N-VA-beleid is een schande. Uiteindelijk is er minder aanbod, zijn de prijzen gestegen en dat uitgerekend met al die klimaatdoelstellingen die er moeten komen. De minister ontkent systematisch feiten”, aldus de vakbondsvrouw. 

“Het geweer moet van schouder veranderd worden. Er moeten meer middelen komen om aan de vragen van de reiziger te kunnen voldoen.”

Gebrek aan chauffeurs

Van de directie verwacht Coeck dat ze meer weerwerk biedt tegen de besparingen die haar opgelegd worden. Ook maakt het management van De Lijn volgens haar beleidsfouten. Zo kampt De Lijn met een systematisch tekort van honderden chauffeurs, en is de reizigersinformatie op de aankondigingsborden dikwijls niet correct. “Reizigers weten niet of hun bus komt of niet, en de chauffeurs moeten altijd de commentaren opvangen”, aldus Coeck.

Ook Jan Coolbrandt van het ACV Openbare Diensten benadrukt dat het gebrek aan chauffeurs de dienstverlening in gevaar brengt. “De stiptheid kan natuurlijk beter en hiermee wordt het nogmaals duidelijk dat meer moet worden ingezet op doorstroming van de trams en de bussen. Reeds jaren een zeer groot probleem in onze steden en gemeenten”, benadrukt hij ook.

Erik Quisthoudt, de sectoraal verantwoordelijke van het ACLVB, noemt de cijfers “geen goed nieuws”, maar vindt ze wel in de lijn van de verwachtingen liggen. “De slechte doorstroming van de bussen is een probleem dat niet opgelost geraakt”, stelt hij. Daarnaast zorgen het chronische tekort aan chauffeurs en het tekort aan rijklare voertuigen tot veel afgeschafte ritten. 

“Last but not least voert deze Vlaamse regering al jaren een sanerings- en besparingsbeleid. De Lijn heeft jaar na jaar minder middelen. Al deze elementen samen is een cocktail die niet van die aard is om goed openbaar vervoer aan te bieden.”

De gevolgen van vijf jaar besparen op kap van de reizigers, worden alsmaar duidelijker

Björn Rzoska (Groen)

“Falend beleid”

Volgens Vlaams fractieleider voor Groen, Björn Rzoska, wijzen de tevredenheidscijfers op een “falend beleid”. “De gevolgen van vijf jaar kapot besparen op kap van de reizigers, worden alsmaar duidelijker”, stelt hij.

Rzoska: “Vijf jaar geleden wisten ze ook al dat de files groeiden en dat we op openbaar vervoer moesten inzetten om onze CO2-uitstoot te verminderen. Maar toch wordt De Lijn kapot bespaard door de Vlaamse regering en minister Ben Weyts: min 307,5 miljoen euro deze legislatuur. Tegelijk worden miljarden uitgetrokken voor extra rijstroken op de snelweg”.

In plaats van te besparen wil Groen net fors investeren en het exploitatiebudget van De Lijn verhogen met jaarlijks 434 miljoen. “Een investering die zich op termijn meer dan terugbetaalt, want een goed openbaar vervoer is niet enkel een antwoord tegen de klimaatproblemen, maar ook tegen stress, luchtvervuiling en files”, aldus Rzoska.

76 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Leopold Vanhoof

    Ik ben ook niet tevreden over de Lijn, maar ik wil er geen chauffeur zijn. Die mensen doen hun best, krijgen alle verwijten naar hun kop geslingerd,als het daar al bij blijft. Het is de overheid die zoals dikwijls in gebreke blijft.

  • Paul Janssens

    Wat dan gezegd van de NMBS die nergens moet stoppen voor ander verkeer en steeds te laat is ! Bij de lijn werken de onderaannemers goed maar de ambtenarij bij de lijn laat heel veel te wensen over.

Lees meer