Minister van Consumentenzaken en Economie Nathalie Muylle.
Belga Minister van Consumentenzaken en Economie Nathalie Muylle.

Terugbetaling van geannuleerde reis mogelijk na twaalf maanden

Reizigers die hun reis geannuleerd zagen door de coronamaatregelen, zullen na twaalf maanden een terugbetaling kunnen aanvragen. Dat heeft minister Nathalie Muylle woensdag aangekondigd in het Radio 2-programma ‘De Inspecteur’ en schrijft ook De Standaard. Eerder was het enkel mogelijk om die reis om te boeken.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Eind maart besliste minister van Consumentenzaken en Economie Nathalie Muylle (CD&V) dat de reissector een geannuleerde reis zou mogen vervangen door een voucher. Met die tegoedbon kunnen de gedupeerden een nieuwe reis boeken op een latere datum, voor hetzelfde bedrag. Compensatie in cash was niet mogelijk en reizigers moesten de voucher aanvaarden. 

Dat leidde tot felle kritiek van consumentenorganisatie Test-Aankoop, zo schrijft De Standaard. Volgens de organisatie moet de optie bestaan om een reis terugbetaald te krijgen.

Voucher of cash

Na de kritiek en overleg met de reissector heeft minister Muylle het besluit nu bijgestuurd. Naar het voorbeeld van Frankrijk krijgen de betrokken reizigers toch de keuze tussen een voucher of een terugbetaling in cash. Een terugbetaling kan echter pas na twaalf maanden worden opgeëist, zo zei minister Muylle in het Radio 2-programma "De Inspecteur". De reisorganisator heeft dan zes maanden om te betalen. In die twaalf maanden kan de voucher worden gebruikt.

Een ontwerp van koninklijk besluit met de bijgestuurde compensatieregels ligt klaar en wordt deze week meegenomen naar de regering, aldus de minister nog.

Consumentenorganisatie Test Aankoop is tevreden met de wijziging, maar ziet nog enkele verbeterpunten. “De termijn voor de terugbetaling van een voucher die na een jaar nog niet is gebruikt, is momenteel vastgelegd op 6 maanden. Wij vinden deze periode echter te lang en vragen om deze terug te brengen tot maximaal 3 maanden”, klinkt het. Anderzijds vraagt de organisatie ook dat een terugbetaling mogelijk zou zijn voor mensen die kunnen aantonen in bijzondere financiële nood te verkeren en zo snel mogelijk over hun geld moeten beschikken. Test Aankoop hoopt dat ook deze knelpunten in de tekst zullen worden opgenomen. 

Lees ook: Test Aankoop stelt luchtvaartmaatschappijen in gebreke over terugbetaling reizigers

17 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • René Smet

    Hier beslist een regering over die niet verkozen is . Als zij zich niet kunnen houden aan Europese richtlijnen en wetten, moeten zij doen als het Verenigd koninkrijk en uit de E U stappen

  • Etienne De Pauw

    Wij hebben in oktober vorig jaar vluchten rechtstreeks bij Tui geboekt (en hen daarvoor dik €4.000 betaald) die zij dan “om operationele redenen” 5 maand later hebben afgezegd. Wat hebben zij met ons geld tussendoor gedaan waardoor zij het pas na 12 + 6 maanden kunnen terug betalen (gesteld dat ze dan nog bestaan)? Een feestje gebouwd? Zichzelf dikke boni uitbetaald? Als jullie het weten...

Lees meer