Zalando/Baert Marc

Theo Francken smalend over campagne Zalando die stereotypen wil doorbreken: “Lijkt me iets om terug te sturen”

Theo Francken heeft zich op Twitter smalend uitgelaten over een nieuwe campagne van webshop Zalando. Die wil de strijd aangaan met gedateerde culturele stereotypen omdat die “een van de grootste obstakels zijn voor diversiteit en vrijheid” en ze vervangen door ‘Zerotypen’. “Lijkt me iets om terug te sturen”, schrijft hij bij een campagnefoto van een jongen in een jurk.

Francken postte de foto vrijdagavond op zijn Twitterpagina. Hij refereert naar de campagne die Zalando deze week opstartte en waarmee de webshop iedereen wil laten zijn wie hij of zij echt is.

Vrijheid

“Er is geen plaats meer voor stereotypen in onze moderne samenleving”, aldus Jonny Ng, de man achter de campagne. “We willen daarom deze lente Zerotypen in de kijker zetten, een geloof dat mensen de vrijheid moeten hebben om te zijn wie ze willen, zonder dat ze daarbij gedefinieerd worden door types, verwachtingen en beperkingen.”


Vrouwen moeten dus ook een stoer pak kunnen dragen als ze dat willen. En mannen een jurk.

De sneer van Francken wordt op Twitter vooral op gerol met de ogen onthaald. “Uw ruimdenkendheid siert u”, klinkt het onder meer. En ook: “Pff Theo lieverd not this again”, een verwijzingen naar een eerdere rel in 2018, toen Francken zich op sociale media laatdunkend uitliet over een krantenartikel rond sexy lingerie voor mannen. “Mannen die zich schminken, die hun wenkbrauwen epileren, die lingerie dragen, die een sacoche dragen, die zwanger worden... Draait de wereld door of ligt het gewoon aan mij?”, klonk het toen. Na een golf van verontwaardigde reacties, paste hij zijn post verscheidene keren aan, om hem uiteindelijk te verwijderen. 

Anderen zijn iets directer en noemen Francken deze keer “een sneu persoon met een mindset uit de jaren 30. 1930 welteverstaan.” En ze stellen zijn mannelijkheid in vraag. “Echte man Theo heeft gesproken.”

LEES OOK: Dubbelinterview Theo Francken en zijn zus Nathalie: “Soms denk ik: ‘Theo, denk toch eens twee keer na’”

85 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Wendy De Vries

    Hopelijk komt zo iemand nooit meer aan de macht.

  • Mady Vermeulen

    De wereld draait inderdaad door. En nog geen beetje. Met dank aan op winst beluste kledingbedrijven zoals Salando. Wat die firma aanprijst is het toppunt van smakeloosheid.

Lees meer