Baert Marc

Treindienst van nationaal belang: wat betekent het? Welke treinen rijden niet meer?

Spoorwegmaatschapij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel zijn vandaag gestart met wat zij een "treindienst van nationaal belang" noemen. Ze houden die minstens tot 5 april aan. Vooral 's avonds rijden er veel minder treinen. "De enige optie om een robuuste, stabiele en voorspelbare treindienst te behouden", noemen beide bedrijven het.

Er zijn bij de spoorbedrijven steeds meer zieken, waardoor stilaan tekorten dreigen op cruciale plaatsen, zoals op de trein, in seinhuizen ... Dat zou zware gevolgen kunnen hebben: van "honderden geschrapte treinen per dag" tot zelfs een volledige stopzetting van het spoorverkeer "op sommige delen of zelfs op het volledige spoornet".

Door over te schakelen op een "treindienst van nationaal belang", weten reizigers waar ze aan toe zijn en zouden ze niet voor onverwachte verrassingen mogen komen te staan. Het aangepaste aanbod is vooral gericht op essentiële verplaatsingen, dus op mensen die de trein moéten nemen. 

Gevolgen voor het treinverkeer?

♦ Sommige IC-treinen (Intercity) rijden de hele dag, andere rijden minder frequent.

♦ Een op de twee S-treinen (voorstedelijk aanbod) rijdt rond de stadszones van Brussel, Gent en Antwerpen.

♦ Het merendeel van de L-treinen (lokale treinen) en bepaalde S-treinen rijden enkel tijdens de spitsuren.

♦ Het merendeel van de P-treinen (piekuurtreinen) en de volgende treinen rijden niet:

- IC Bergen – Brussels Airport-Zaventem – Doornik

- IC Antwerpen-Centraal – Leuven

- IC Turnhout – Antwerpen-Centraal

- IC Antwerpen-Centraal – Brussel-Zuid

- IC Namen – Maubeuge

- IC Bergen – Aulnoye-Aimeries

- L Jurbeke – ‘s-Gravenbrakel

♦ Het treinaanbod zal sterk verminderd zijn vanaf 20 uur. De meeste L- en S-treinen vanaf 20 uur en IC-treinen vanaf 21 uur zijn geschrapt.

"Reizigers wordt aangeraden om in het bijzonder voor vertrekken na 19 uur de routeplanner te raadplegen", klinkt het. Een gedetailleerd overzicht van de alternatieve treindienst vind je op de website van de NMBS.

Worden afstandsregels gegarandeerd?

NMBS en Infrabel beloven dat er ook met de nieuwe dienstregeling genoeg plaats is op de treinen voor ‘social distancing’. De voorbije dagen was gemiddeld maar 8 procent van de zitjes bezet, en 10 procent tijdens de spitsuren, terwijl de "treindienst van nationaal belang" een treinaanbod biedt dat overeenkomt met ongeveer 75 procent van het aantal beschikbare plaatsen op een normale weekdag (inclusief de piekuren).

"Het aantal aangeboden zitplaatsen biedt tweemaal de gevraagde capaciteit, waardoor de gepaste voorwaarden op het vlak van volksgezondheid worden gegarandeerd", zeggen de spoorbedrijven.

14 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Bert De Bruin

    Met zoveel treinen minder zal de stiptheid dus sterk moeten stijgen al heb ik daar zeer mijn twijfels over.

  • Jos Spriet-Dewaele

    Ja en waar sta je dan zonder auto Van Nationaal belang zou moeten zijn geen internationale treinen meer of slechts 1 om de 2 dagen om gestrande reizegers thuis te brengen. Nationaal belang is dacht ik toch in het belang van de Belgen dus ook van de nog steds werkenden

Lees meer