De stiptheid kwam voor de vierde maand op rij boven de 90 procent uit, zo blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS.
BELGA De stiptheid kwam voor de vierde maand op rij boven de 90 procent uit, zo blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS.

Treinen reden vorige maand opnieuw stipter, maar ook meer afschafte ritten

De treinen op het Belgische spoorwegennet reden in maart opnieuw stipter. In totaal reed vorige maand 91,6 procent van de treinen op tijd, of met een vertraging van minder dan zes minuten. De stiptheid kwam voor de vierde maand op rij boven de 90 procent uit. Er waren wel meer afschafte treinen in maart dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt vandaag uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS. 

De stiptheid ligt met 91,6 procent hoger dan in maart 2018 (88,5 procent). In februari reed 90,2 procent van de treinen op tijd. Over de eerste drie maanden van dit jaar komt de stiptheid uit op 90,6 procent, tegenover 88,2 procent tijdens het eerste kwartaal van 2018.

Er werden vorige maand wel fors meer treinen afgeschaft, een gevolg van onder andere het stormweer. Het ging in totaal om 2.501 treinen of 2,19 procent van het totaal. In maart 2018 werden 1.871 treinen afgeschaft (1,63 procent van het totaal).

Oorzaken

Het stormweer van 10 maart had de zwaarste impact op het spoornet, met 12.415 minuten vertraging. Daarnaast zorgden een seinvoorbijrijding door een reizigerstrein in Brussel-Zuid op 5 maart voor 2.242 minuten vertraging, een storing van een assenteller ter hoogte van de vertakking Berchem-Stadion op 21 maart voor 1.614 minuten vertraging, een laattijdig einde van geplande werken in Bracquegnies voor 1.468 minuten vertraging en een spoorloper in Groenendaal op 22 maart voor 1.285 minuten vertraging.

Over heel 2018 reed maar 87,2 procent van de treinen op tijd, het laagste percentage in vijf jaar, zo werd eerder bekendgemaakt.

5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Ronald Robijns

    Ni moeilijk, trein halverwege laten terugkeren en reizigers met een vervang bus verder sturen. Nota Bene de bus is niet komen opdagen.

  • Paul Boutsen

    Nogal logisch, de treinen waarvan ze zeker weten die te laat zijn schaffen ze af en rekenen ze dus niet meer, ofwel hebben ze weer aan de berekingsmethodes zelf gesleuteld.

Lees meer