Beeld ter illustratie uit een school in Waver.
Photo News Beeld ter illustratie uit een school in Waver.

Vanaf 2 juni meer leerlingen terug naar school, in kleuter- lager én secundair onderwijs

Als de Nationale Veiligheidsraad er groen licht voor geeft, mogen er meer leerlingen terug naar school. Niet alleen die van het tweede en vierde jaar van het secundair onderwijs. Ook alle kleuters en de rest van het lager onderwijs kunnen aansluiten. De overige leerjaren keren minstens één dag terug naar school, meer indien mogelijk. 

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Dat kwam Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) overeen met de onderwijskoepels en -netten en de vakbonden. Het staat scholen wel vrij om uit veiligheidsoverwegingen af te wijken van dit nieuwe scenario.

Het kleuteronderwijs wordt dus volledig heropend. De opvang voor kleuters vervalt hierdoor. Bij kleuters geldt social distancing niet langer. Dat ligt in lijn met recente inzichten van virologen. “Op basis van recent wetenschappelijk onderzoek en buitenlandse voorbeelden waaronder Denemarken en Nederland, geeft de GEES aan dat een heropstart van de lessen voor alle min twaalfjarigen weinig impact zal hebben op de epidemie”, klinkt het.

In het lager onderwijs is het de bedoeling om alle leerjaren minstens de helft van de onderwijstijd tot het einde van het schooljaar naar school te halen, met een maximum van vier dagen per week. De scholen kunnen zelf beslissen hoe ze dat invullen. Dit kan bijvoorbeeld ook alternerend per week, halve dagen, volle dagen, ... Hier blijven regels van social distancing wel gelden. Al mogen bubbels uitgebreid worden tot twintig leerlingen áls de klasoppervlakte dat toestaat.

Kinderen ouder dan 12 jaar moeten een mondkapje dragen in de klas, werd eerder al besloten. Op basisscholen moeten leerlingen afstand van elkaar houden, maar voor kleuters geldt dat niet.

Vanaf 2 juni kunnen de leerlingen van het 2de en 4de jaar in het secundair onderwijs de lessen op school hervatten. Deze leerlingen komen gedurende maximum twee volle dagen of vier halve dagen per week naar school. Voor leerlingen van het 1ste, 3de en 5de jaar is het de bedoeling dat ze minstens één dag per week naar school kunnen. Hoe de scholen die verdeling invullen, mogen ze zelf kiezen, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts vandaag in VTM NIEUWS.

Ook het buitengewoon onderwijs krijgt de mogelijkheid om verder op te starten, sommige scholen al hebben gedaan. Een bijkomende moeilijkheid is hier wel het leerlingenvervoer, dat door scholen in het buitengewoon onderwijs zelf wordt georganiseerd. Er zijn strikte richtlijnen uitgewerkt om dit te organiseren, zegt Weyts.

Veiligheid

“Het spreekt voor zich dat de heropstart veilig moet gebeuren”, aldus Weyts. “Scholen kunnen voortbouwen op het vele werk dat ze al gedaan hebben om de veiligheid te garanderen. In samenspraak met de GEES en op grond van voortschrijdende wetenschappelijke inzichten worden enkele voorschriften aangepast. De veiligheidsnormen worden nadrukkelijker bepaald op basis van leeftijd en er komen andere normen voor binnen en buiten. Zo komen we ook tegemoet aan vragen vanuit de scholen om het iets doenbaarder te maken”.

De vergadering was al lang gepland. Een week nadat de leerlingen van het eerste, tweede en zesde leerjaar in het basisonderwijs en de laatstejaars in het secundair onderwijs naar school terugkeerden, volgde vandaag een evaluatie met de hele onderwijswereld. “We hebben de eerste week van de opstart positief geëvalueerd, samen met de veiligheidsexperten van de GEES en het vertrouwen is toch wel gegroeid”, aldus Weyts vanavond in VTM NIEUWS, “namelijk dat we dat goed, veilig en doenbaar kunnen organiseren in het onderwijs.”

KOOGO: “Noodopvang behouden”

Opdat ouders de organisatorische puzzel gelegd zouden krijgen, pleiten we ervoor om de noodopvang in scholen toch nog te behouden, zegt Hannelore Lambrighs van de koepel van ouderverenigingen in het officieel onderwijs (KOOGO). Veiligheid blijft voor ouders heel belangrijk, maar daarnaast is het organisatorische ook een prioriteit, aldus Lambrighs. “In sommige gezinnen waar een deel van de kinderen wel naar school mag, maar andere afstandsonderwijs moeten blijven volgen, is het niet evident om alles belopen te krijgen.”

KOOGO dringt ook aan op duidelijkheid voor de ouders tot het einde van het schooljaar, dus tot einde juni. “Werken met schema’s die per week verschillen, zou niet ideaal zijn.”

Tevreden reacties

“Ontzettend goed nieuws”, reageert Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens. “Dit geeft perspectief.” Zeker ook voor kleuters is het voorstel belangrijk, vindt Vrijens. “Wij kregen erg veel meldingen van ouders die vonden dat hun kleuter buitengewoon geïmpacteerd werd door het virus en bijvoorbeeld veel te weinig in contact kwam met leeftijdsgenootjes. Ook voor de ouders zelf is dit belangrijk, zo kunnen zij bijvoorbeeld makkelijker gaan werken.” De Kinderrechtencommissaris wacht nog even af hoe de scholen dat in de praktijk zullen organiseren. Op scholen waar gebrek aan plaats of personeel is, wordt dat misschien niet eenvoudig. 

Onderwijsvakbond VSOA reageert positief op het advies voor de tweede fase van de heropening van de scholen. Volgens de vakbond wordt er op basis van het advies tegemoet gekomen aan het verlagen van de werkdruk voor leerkrachten. “Hiermee wordt er alvast enige rust geboden voor het onderwijspersoneel en weten ze waar ze aan toe zijn”, klinkt het in een reactie.

Ook het Christelijke Onderwijzersverbond (COV), de grootste vakbond van het basisonderwijs, is tevreden dat de onderwijspartners vrijdag maatregelen hebben afgesproken die zullen gelden voor de rest van het schooljaar. “Dat was naast het bewaken van veiligheid en doenbaarheid, een van onze belangrijkste wensen”, aldus algemeen secretaris Marianne Coopman. “Geen zorgen of speculaties meer over mogelijke wijzigingen. Dat is een goede zaak voor het mentale welzijn van leerlingen en leraren, en neemt de onrust bij personeelsteams weg.”

De Gezinsbond vindt het positief dat alle kleuters weer naar school mogen. “Het was een beetje een vergeten groep, dus het is goed dat er nu iets voor hen gebeurt”, zegt Elke Valgaeren van de Gezinsbond. “Ik hoop wel dat er dan ook aandacht wordt besteed aan ouders die nog bang zijn om hun kinderen al naar school te sturen. Want het is belangrijk dat alle kleuters contact kunnen hebben met hun leeftijdsgenoten.”

Dat ook in de andere scholen meer leerlingen aanwezig kunnen zijn, wordt eveneens met tevredenheid onthaald. “Het zal op 2 juni nog niet zijn zoals het vroeger was, maar voor veel mensen zal de combinatie werk en gezin toch weer wat eenvoudiger worden”, zegt Valgaeren. “De regeling zal misschien wel wat meer gepuzzel met zich meebrengen, maar elke nieuwe fase in de exitstrategie heeft zijn uitdagingen.” 

“Het is een kwestie van weer vertrouwen te creëren”, verklaart Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het Gemeenschapsonderwijs. “Er is nu perspectief voor alle leerlingen naar het einde van schooljaar toe en dat is positief. Het is belangrijk om te zorgen dat leerlingen geen vier à vijf maanden niet op school zijn geweest. Al is het maar om ze in contact te brengen met hun vriendjes, maar ook om te zien waar ze nu staan naar volgend schooljaar toe”, vertelt Verdyck. “Het is belangrijk voor het welbevinden van de leerlingen en het leggen van de verbinding naar hun emotionele en psychische toestand, om hen zo toch op een goede manier het schooljaar te laten afsluiten.”

Het blijft tegelijkertijd afwachten of kwetsbare kinderen meteen terugkeren naar school. Er is rekening gehouden met alle veiligheidsvoorschriften, maar bij sommige ouders zal er nog twijfel zijn. “We brengen begrip op voor ouders die ongerust zijn of voor leerlingen die samenleven met iemand uit een risicogroep. Dan wordt er door de school of de CLB’s contact opgenomen”, verduidelijkt Verdyck. 

Ook directeur-generaal bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen Lieven Boeve is tevreden over de uitkomst van het overleg met Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We wilden zoveel mogelijk kinderen naar school krijgen en die ambitie hebben we kunnen realiseren”, zegt Boeve. “De nieuwe expertise heeft ertoe geleid dat we de veiligheidsmaatregelen hebben kunnen herbekijken. De kleuters zijn niet de motor van de epidemie. Op basis van de eerder versoepelde maatregelen voor de kinderopvang hebben we nu kunnen bepalen om het kleuteronderwijs volledig te openen.”

Boeve erkent dat het organisatorische uitdagingen met zich meebrengt om alle kinderen in het lager onderwijs voor minstens de helft van de schooltijd te laten terugkeren. “We begrijpen dat een aantal scholen daar niet in zal slagen. Zij hebben zelf de vrijheid om hierover te beslissen in functie van personeel en infrastructuur”, zegt Boeve.

74 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Yoko Hirabayashi

    Ben Weyts zou zich beter te concentreren op de voorbereiding voor een betere schooljaar vanaf september met meer concrete on-line cursussen voor zoveel leerjaren mogelijk (in lager en secundair onderwijs) om problemen in de nabije toekomst te voorkomen (2e golf zal komen!). Het is te vroeg om de impact van de versoepeling te evalueren.

  • An De Clercq

    Akkoord met Elke Van den Bossche. Je kan niet evalueren wat de impact van het virus is na amper één week dat de scholen open zijn. Volksgezondheid is een nationale kwestie, geen communautaire. En ook akkoord met Jan Verplancken. Als de scholen echt begaan zijn met de gezondheid van de kinderen en kinderen die behoren tot een risicogroep streamen ze de lessen voor de thuisblijvers. Zo zijn er ook minder kinderen ter plaatse in school en is iedereen tevreden.

Lees meer