3 Keuring van een roetfilter.
Baert Marc Keuring van een roetfilter.

Vlaamse autokeuring wil einde maken aan roetfilterfraude

De Vlaamse autokeuringssector wil zo snel mogelijk PN-technologie of deeltjestellers inzetten. Enerzijds om roetfilterfraude bij dieselwagens tegen te gaan, anderzijds voor de vermindering van fijn stof. Dat meldt GOCA Vlaanderen, de Groepering van de Vlaamse erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) wil eerst wachten op Europese richtlijnen, zo bericht VRT NWS.

De autokeuringssector kan met de huidige roettest onmogelijk vaststellen of een roetfilter al dan niet correct functioneert. Om fraude bij roetfilters te kunnen detecteren, voerde GOCA daarom in 2017 en 2018 een studie uit in opdracht van het Vlaams, Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In 2019 bleek daaruit dat de zogenaamde PN-meter of deeltjesteller een antwoord biedt. “Deze nieuwe technologie meet het aantal deeltjes fijn stof per kubieke cm en meet zo de exacte uitstoot”, aldus GOCA. “De technologie van de actuele opaciteitsmeting focust zich daarentegen op roetuitstoot en minder op fijnstofdeeltjes, uitgestoten door een modern dieselvoertuig met roetfilter. Daarom is de opaciteitsmeting moeilijk in staat om een verwijderde roetfilter te detecteren.”

Vermindering totale fijnstofuitstoot dankzij deeltjesteller 

GOCA wijst op het belang van een goed werkende roetfilter die niet onrechtmatig wordt verwijderd. Kleine fijnstofdeeltjes zijn immers zeer schadelijk voor de gezondheid en het leefmilieu.

De invoering van de deeltjesteller - in de fraudebestrijding tegen verwijderde roetfilters bij dieselvoertuigen - levert bovendien een vermindering op van de totale fijnstofuitstoot met meer dan 36 procent, blijkt uit de studie.
Die studie levert ook een volledig implementatiedossier af en laat minister Peeters toe de uitrol van de nieuwe fijnstofmeting te realiseren, klinkt het nog. “Ze voorziet opties en voorstellen zoals een specifiek technologieneutraal lastenboek voor de deeltjesteller, testprocedures en een beoordelingscriterium om de huidige roetmeting (via de opaciteitstest) te vervangen door deze deeltjestestmeting”, aldus GOCA.

Wachten op Europese richtlijnen

Minister Lydia Peeters (Open VLD) besliste echter om het wetgevend kader niet langer uit te werken en te wachten op Europese richtlijnen, bericht VRT NWS vandaag. Dat lichtte zij eerder al toe in het Vlaams parlement op 30 april.

Minister Peeters gooit alles in de vuilbak, terwijl er maar liefst 165.000 auto’s met kapotte of verwijderde roetfilter op de weg rijden.

Björn Rzoska (fractieleider Groen)

De Vlaamse oppositiepartij Groen haalt uit naar die beslissing van minister Peeters om de opsporing van vervuilende dieselwagens stil te leggen. “Onacceptabel en een uitgestoken middenvinger naar al wie de regels volgt”, zo zegt de partij. Voor fractieleider Björn Rzoska is het volstrekt onbegrijpelijk dat wetenschappelijke evidentie opzij wordt geduwd door een minister, net nu experts ons gidsen door een ongeziene gezondheidscrisis. “Minister Peeters gooit alles in de vuilbak, terwijl er maar liefst 165.000 auto’s met kapotte of verwijderde roetfilter op de weg rijden.”

3 Vlaamse oppositiepartij Groen wil niet wachten op Europese richtlijnen. “Onderzoek bewijst dat vervuiling van fijn stof corona-infecties verzwaart”, aldus Johan Danen, parlementslid bij Groen, hier links op de foto.
Photo News Vlaamse oppositiepartij Groen wil niet wachten op Europese richtlijnen. “Onderzoek bewijst dat vervuiling van fijn stof corona-infecties verzwaart”, aldus Johan Danen, parlementslid bij Groen, hier links op de foto.

Groen zegt de kwestie op tafel te hebben gelegd in de commissie Mobiliteit en kondigt aan de minister volgende week opnieuw aan de tand te zullen voelen. “Wetenschappers wijzen al jaren op de gevaren van fijn stof”, zegt Johan Danen, parlementslid bij Groen. “Daarnaast bewijst onderzoek dat vervuiling van fijn stof corona-infecties verzwaart. De minister moet onmiddellijk in actie komen. Ik zal haar opnieuw interpelleren en erop aandringen dat ze dit wél ter harte neemt.”

“De nieuwe Europese regels kunnen nog jaren op zich laten wachten”, stelt Groen. “Maar minister Peeters wil geen strengere controles dan opgelegd door Europa. Ze wil ook chauffeurs met defecte filters niet op kosten jagen. De minister aanvaardt echter wel het risico dat de lucht verder vervuild wordt en dat meer mensen te veel fijn stof binnen krijgen. Vlaanderen staat voor een gigantische gezondheidscrisis, daarom is dit eens zo ondoordacht en onbegrijpelijk”, aldus de partij.

Defecte roetfilters

“Wie moedwillig knoeide met zijn of haar roetfilter, komt hier dus ongestraft mee weg. De vervuilende wagens mogen gewoon in het verkeer blijven rondrijden. De pakkans is nul”, vervolgt Groen.
“Ook het aantal defecte roetfilters is een probleem. Volgens een studie van de VAB zou een op de acht roetfilters bij EURO 5-dieselwagens defect zijn: 165.000 filters die niet in orde zijn, dat is geen probleem in de marge”, klinkt het.

3 Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) wil wachten op Europese richtlijnen.
Photo News Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) wil wachten op Europese richtlijnen.

Geen minimumnormen voor periodieke keuring

“Luchtkwaliteit is heel belangrijk voor onze gezondheid maar schone lucht eindigt niet aan de grenzen, vandaar mijn oproep om dit ruimer en wel op Europees vlak te bekijken”, zegt Minister Peeters in een reactie. “Momenteel houden we vast aan de Europese Richtlijn van 2014 die in keuringsstations een verplichting oplegt om opaciteitstesten uit te voeren, hetgeen we doen”, vervolgt ze. Volgens minister Peeters legt die richtlijn de effectieve inhoud van de periodieke keuring op en niet de minimumnormen.

Invoeren PN-meting

De minister betwist tevens de reactie van GOCA over ‘een volledig afgewerkt implementatiedossier’. “De overheid heeft geen enkel meettoestel aangekocht of besteld en naar verluidt zijn er nog geen gehomologeerde toestellen in België. Het project is dus zeker niet afgerond door onze administratie, laat staan klaar om uit te rollen”, luidt het.

Daarnaast wil de minister ook verduidelijken dat er geen formele beslissing is geweest van de Vlaamse Regering om de PN-meting al dan niet in te voeren.
“In het verleden werd dit misschien aangekondigd maar alleszins is er geen procedure opgestart. Voor deze invoering zouden bovendien enkele koninklijke besluiten moeten worden aangepast en is er overleg nodig met de andere gewesten”, aldus de minister. “Tot nu toe kreeg ik van niemand een uitnodiging tot overleg om de procedure inzake roetmetingen aan te passen en een PN-meting te verplichten naast de reeds verplichte opaciteitsmetingen. Dit overleg werd ook niet eerder georganiseerd.”

Manipulatie roetfilters

Bovendien zou er een illegaal circuit bestaan waarbij de roetfilter uit een dieselwagen wordt weggehaald zodat het verbruik daalt, zo berichtte VRT NWS. “Manipulatie van roetfilters of het verwijderen kan echt niet, maar zoals ik al zei eindigt lucht niet aan de grenzen en is Europa best geplaatst om de bestaande richtlijnen al dan niet aan te passen”, besluit de minister. 

39 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • raf peeters

    Inderdaad minister onwaardig ,mijn dochter die in haar stad woont kan er liedje van zingen.Er is wel geen enkele verkeersremmer die aan de normen voldoet volgens Koninklijk Besluit en wet.Ze zijn veel te hoog ,het niveau verschil is meer dan 12cm, er zijn er bij waar je niet over kan zonder de bodemplaat van je wagen te beschadi-gen,hoek om op de rijden is geen 0,5meter minimum,kortom geen enkele conform. Opmerkingen vergeet het, ze doen daar echt wat ze willen en vegen hun laars aan de wet

  • Erwin De Meyer

    Minister onwaardig maar ze is niet de enigste.

Lees meer