Photo News

Voorstel sp.a en Groen over kolonisatie in eindtermen afgekeurd

Voorstellen van Groen en sp.a om (de)kolonisatie op te nemen in de eindtermen en om het historisch bewustzijn van jongeren te versterken, zijn in de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement weggestemd. Meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open Vld zeggen dat ze de bezorgdheid van de linkse oppositiepartijen delen, maar dat de doelstellingen al in de sleutelcompetenties en eindtermen zitten.

Naar aanleiding van de dood van George Floyd in de VS, de wereldwijde protesten tegen racisme en het aangewakkerde debat over de (de)kolonisatie in ons land hadden oppositiepartijen Groen en sp.a in het Vlaams Parlement voorstellen ingediend. Zo wil Groen de kolonisatie en het dekolonisatieproces in de eindtermen van het Vlaamse basis- en secundair onderwijs. Sp.a stelde dan weer voor om het historisch bewustzijn en kritische denken over verleden en heden in het Vlaams onderwijs te versterken.

Maar beide voorstellen werden weggestemd in de commissie. Meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open Vld zeggen in koor dat ze een aantal bezorgdheden van de oppositie wel delen, denk bijvoorbeeld aan het belang van het historisch bewustzijn, van herinneringseducatie en van een kritische blik op heden en verleden. 

Maar volgens de meerderheidspartijen zijn de voorstellen van Groen en sp.a eigenlijk al opgenomen in de sleutelcompetenties en eindtermen. "De resoluties van de oppositie wekken dus de verkeerde indruk dat wat al bestaat nog niet zou bestaan. De eindtermen zoals ze vandaag omschreven zijn, komen met andere woorden dus tegemoet aan de resoluties van de oppositie", klinkt het.

Lees ook: #Operatietoekomst. Eindtermen afschaffen? “Dan worden verschillen nog groter” (+)

9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Sandra Peeters

    Er is een verschil leren over geschiedenis, en laten we nog is duidelijk stellen Geschiedenis met een grote G. Het licht in het verleden, die kinderen van nu treft geen schuld, zelfs mijn generatie heeft daar niets meer mee van doen. En leer ze ook is hoe alles dat we hier nu hebben voor gevochten is. En duid daders zoals de katholieke kerk ook eindelijk is aan, ook in katholieke scholen. Schaf de subsidies voor dat seksistisch,homofoob en paternalistisch instituut per direct af om te beginnen.

  • Elsie Duppont

    Wordt het geen tijd om wat meer wiskunde in de eindtermen te steken? Het niveau is bedroevend.

Lees meer