2 Het Egyptische leger gaf beelden vrij van brokstukken van het toestel.
Kos Het Egyptische leger gaf beelden vrij van brokstukken van het toestel.

"Aanname dat menselijke resten op explosie EgyptAir wijzen, is fout"

Menselijke resten die zijn gevonden in het gebied waar vlucht MS804 van EgyptAir vorige week neerstortte, wijzen niet op een explosie als oorzaak van de crash. Dat meldt het hoofd van het forensisch onderzoek aan persbureau Reuters na eerdere berichtgeving dat dt wel het geval zou zijn. Volgens de forensische autoriteiten zijn de theorieën over een ontploffing uitsluitend speculatief.

Vanmorgen meldden anonieme bronnen binnen het forensische team dat er vooralsnog enkel kleine lichaamsdelen gevonden zijn, niet groter dan een handpalm. Dat zou er op wijzen dat er zich een ontploffing heeft voorgedaan. Indien het vliegtuig intact in het water was gecrasht, zouden de lichamen niet zo'n schade hebben opgelopen, klonk het. Maar die bewering wordt nu dus officieel ontkend door het hoofd van het onderzoeksteam in Egypte.

De oorzaak van het neerstorten is nog altijd onduidelijk. Eerder vandaag werd duidelijk dat het toestel van EgyptAir in tegenstelling tot eerdere berichten niet in draaiende bewegingen naar beneden is gekomen. Dat maakten de Griekse autoriteiten in Caïro bekend. Vlak na de ramp had de Griekse minister van Defensie nog verklaard dat het vliegtuig vlak voor de crash hevig was gaan zwenken.

Volgens het hoofd van de Egyptische luchtverkeersdienst vloog het toestel gewoon op kruishoogte (11 kilometer), waarna het plots van de radar verdween. Volgens hem is het vliegtuig vanuit Egypte één minuut voor het verdween nog wel getraceerd, maar was het niet mogelijk in contact met de bemanning te komen. Het is nog onduidelijk waarom de defensieminister eerder wel sprak over draaiende bewegingen tijdens het neerstorten.

Vlucht MS804 vertrok woensdagavond vanuit Parijs richting Caïro. Het verdween drieënhalf uur na het opstijgen vanop de luchthaven Charles de Gaulle van de radar. Aan boord waren 66 mensen, onder hen ook één Belg.

Inmiddels werden brokstukken teruggevonden in de Middellandse Zee, ongeveer halverwege tussen het Griekse eiland Kreta en de Egyptische kust. EgyptAir heeft de rouwende familie en vrienden gewaarschuwd dat het nog weken kan duren vooraleer de lichamen kunnen geborgen en geïdentificeerd worden.

2 Een officier van de Franse marine speurt boven de Middellandse Zee naar wrakstukken van het toestel van EgyptAir.
AFP Een officier van de Franse marine speurt boven de Middellandse Zee naar wrakstukken van het toestel van EgyptAir.

Zeven foutmeldingen

Deze nieuwste analyse wijst dus op een explosie, maar experts sluiten ook andere oorzaken van de ramp niet uit. Het kan ook een brand geweest zijn, een elektrisch defect, of nog iets helemaal anders. Maar de alarmmeldingen op het vliegtuig zeggen niets over de ware toedracht, zo verklaarden experten aan Bloomberg.

Uit de gegevens die de Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS) registreerde, blijkt dat het vliegtuig zeven foutmeldingen verzonden heeft alvorens het in de Middellandse Zee stortte. Daaronder waren twee rookmeldingen, die zouden doen vermoeden dat er kort voor de ramp brand uitbrak.

Maar volgens Airbus 320-specialisten en onderzoekers zegt dat nog niets over de ware reden van de crash, waarbij alle 66 passagiers om het leven kwamen.

Ook een bom zou de alarmsignalen in werking gesteld kunnen hebben, en een elektrische storing behoort ook tot de mogelijkheden.

Lees meer