EPA

Boeing ondergaat mondiale oproer

De Amerikaanse vliegtuigmaker Boeing is verzeild geraakt in een almaar dieper wordende crisis, na de tweede dodelijk crash in korte tijd met een vliegtuig van het type 737 MAX 8. Het bestverkopende vliegtuig van de Amerikanen wordt in steeds meer landen tot nader bericht aan de grond gehouden. Op de beurs raakte het bedrijf in twee dagen tijd bijna 27 miljard dollar aan beurswaarde kwijt.

In steeds meer landen worden 737 MAX-toestellen niet meer in het luchtruim geaccepteerd. Egypte, Servië, Libanon, Oman, Kosovo, Oezbekistan, Thailand, Nieuw-Zeeland, Hongkong, IJsland, Rusland, de Verenigde Arabische Emiraten en Turkije gooiden hun luchtruim voor dit type Boeing vandaag nog op slot. Zij volgen onder meer de Europese Unie, China, Ethiopië en Australië. In Noord-Amerika mag de Boeing nog wel de lucht in, al voeren onder meer vakbonden en politiek in de VS de druk op de autoriteiten op om ook maatregelen te nemen.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA zegt dat er nog geen bewijs is dat de ongelukken verband houden met elkaar. Volgens de baas van Ethiopian Airlines, Tewolde GebreMariam, zijn er wel degelijk overeenkomsten. Hij zou naar verluidt liever hebben dat de vluchtdata uit de zwarte dozen in het Verenigd Koninkrijk worden uitgelezen, in plaats van in de VS.

Crisis

De huidige crisis bij Boeing is ondanks de stellingname van de FAA een hard gelag voor de fabrikant. Maatschappijen wereldwijd hebben tezamen nog 4.700 toestellen van de geüpdatete, zuinigere en efficiëntere versie van de aloude 737 uitstaan bij Boeing. Meerdere luchtvaartconcerns overwegen hun order nu te annuleren.

Schadevergoeding

Daarnaast vraagt de budgetvlieger Norwegian Air Shuttle een schadevergoeding aan de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. "We zullen de integrale factuur naar Boeing sturen", verklaarde de woordvoerder Lasse Sandaker-Nielsen aan de economische nieuwswebsite www.e24.no. "Norwegian mag niet economisch gestraft worden omdat een totaal nieuw vliegtuig niet mag vliegen.” Norwegian schrapte vandaag 19 vluchten na de beslissing om de operaties met het toestel op te schorten. 

7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Mohamed Kabbal

    @johanneke li: kinderziektes horen vliegtuigen niet te hebben aangezien ze minstens een jaar worden getest en zwaar op de proef worden gesteld en vooraleer ze echt ingezet kunnen worden dienen ze over de nodige meervoudige veiligheidscertificaten te beschikken.

  • robrecht Peeters

    waarom stuurt Ethiopië de zwarte dozen naar Europa terwijl volgens de luchtvaart conventie ter zake naar het land van ontwerp en fabricatie dient gestuurd. Zou het verbazen mocht China dat in Ethiopië aan de knoppen zit daarachter zit. China werkt druk aan de uitbouw van een luchtvaart industrie waar zowel Boeing als Airbus zullen onder lijden. Na uitbouw van de treinbouw industrie, auto industrie in Zhenzen wordt de luchtvaart het volgende parade paardje. Wait and see

Lees meer