De ochtendspits in Los Angeles, Californië
Reuters De ochtendspits in Los Angeles, Californië

Californië maakt eigen deal met auto-industrie, achter de rug van Trump

De Amerikaanse staat Californië maakt, achter de rug van president Trump om, eigen afspraken met de auto-industrie. Die stemt in met de strengere milieuregels.

Het moet voor president Trump als een dolkstoot in de rug aanvoelen. Eerst beloofde zijn regering, daartoe aangespoord door de auto-industrie, om de milieuregels van voorganger Obama terug te draaien. Die hadden ervoor moeten zorgen dat nieuwe auto’s in 2025 een stuk zuiniger gaan rijden. Maar voor dat goed en wel rond is, blijkt een groot deel van diezelfde auto-industrie een aparte deal te hebben gemaakt met de staat Californië. Uitkomst: ze gaan zich tóch grotendeels houden aan die eerdere, strengere afspraken.

Grote fabrikanten

Het gaat om vier grote fabrikanten, samen goed voor 30 procent van de Amerikaanse automarkt: BMW, Honda, Ford en Volkswagen. Ze zullen toch voldoen aan de verplichting van Obama om hun nieuwe auto’s gemiddeld 20 kilometer per liter benzine te laten rijden, in plaats van de 15 kilometer die nu zijn afgesproken.

Ze krijgen daarvoor wat langer de tijd dan onder de Obama-regels het geval zou zijn. Maar vooral kiezen ze eieren voor hun geld. Want Californië voert een coalitie van Amerikaanse staten aan die hadden aangekondigd om het terugdraaien van de Obama-regels te bevechten en desnoods eigen standaarden in te voeren voor de energiezuinigheid van auto’s. De regering-Trump bestreed dat Californië daar het recht toe had, maar de autofabrikanten hadden kennelijk geen zin om tijdens een juridische strijd jarenlang in onzekerheid te verkeren over de uitkomst.

Kolencentrales

De ogen zijn nu gericht op andere grote autofabrikanten, zoals General Motors. Als die zich ook aansluiten, dan is dit opnieuw een voorbeeld is van hoe Trump weliswaar veel milieuwetgeving terugdraait, zonder dat dit praktische effecten heeft op de beslissingen van bedrijven. 

Eerder versoepelde Trump de regels voor uitstoot van kolencentrales. Toen bleek dat de sluiting van zulke centrales in de Verenigde Staten onverminderd doorging. Bedrijven maken plannen op langere termijn dan één of twee presidentschappen, en zien de voordeeltjes die ze krijgen van Trump mogelijk als van voorbijgaande aard.

De deal is een zoete overwinning voor Gavin Newsom, de Democratische gouverneur van Californië. Hij presenteert zichzelf als het ‘hoofd van het verzet’ tegen Trump, en omgekeerd laat Trump geen kans onbenut om de liberale staat Californië op zijn nummer te zetten. Bijvoorbeeld vorig jaar, toen hij de grote bosbranden daar aan slecht beheer weet. 

Vanuit regeringskringen werd chagrijnig gereageerd op de afspraken. Een woordvoerder van de federale milieudienst EPA noemde het “een pr-stunt die niet helpt om één nationale standaard vast te leggen, die zekerheid en verlichting biedt voor de Amerikaanse consumenten”.

11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Marco Maerten

    Californie is altijd al veel progressiever geweest dan de rest in VS,ook op gebied van socialer beleid en werkbaar werk met eerlijkere winstverdeling tussen werkgever en werknemer.Wat de autoindustrie betreft,laat Belgie zich rollen door deze bedrijven..(politieke postjes als ruil?)

  • jorie Vanderperren

    Maar België kan dat niet... een scheet groot en toch allemaal een auto die tot in het zuiden van frankrijk geraakt met 1 tank (betaald met de tankkaart van de baas). We zouden door onze maat net een voortrekkersrol moeten spelen en vervuilende wagens verbieden. Waarom nog meer dan 1600cc nodig voor in de file te staan? Waarom 120Km/h op Brusselse ring? Waanzin hoe weinig er gedaan wordt!

Lees meer