Maersk Twitter

Containerschip vaart op frituurvet van Nederland naar China

Voor het eerst is een groot containerschip zonder problemen op een mengsel van gewone brandstof en frituurvet van Rotterdam op en neer naar Shanghai gevaren. Dat stelt gas- en oliereus Shell, die de biobrandstof leverde.

Het schip, genaamd Mette Maersk, was van de rederij A.P. Møller-Maersk. "De proef bewijst dat CO2-arme oplossingen voor de scheepvaart mogelijk zijn, in technische en operationele zin", concludeert de operationeel directeur van Maersk.

Het schip vaarde op twee verschillende mengsels van 7 en 20 procent van frituurvet, waar gewone brandstof aan werd toegediend. Mette Maersk wist 1.500 ton CO2 en twintig ton zwavel minder uit te stoten. Dat is gelijk aan de jaarlijkse emissie van tweehonderd huishoudens of driehonderd autoreizen rond de wereld.

De scheepvaartindustrie moet vanaf 2020 voldoen aan strengere internationale klimaat- en milieuregels. Zo moet verplicht worden overgestapt op brandstoffen met een lager zwavelgehalte. Ook moeten de schepen in 2030 zeker 40 procent minder CO2 uitstoten.

14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Rudy Van Cuyck

    mijne oude Mercedes kun je ook op frituurolie laten rijden

  • Yves Steenssens

    Eén container heeft energieplaatje heenreis van gemiddeld 225L zee + 275L land = 500L brandstof netto -zonder havenEkosten - baggerEkosten en uitbreidingEk - met 7,2 milj c. -19.726 c.(6,10m) per dag of rij van 120,3 km - met perimeter 50m met truck over de weg een afstand van 6.016,4 km de afstand Brussel -Kinshasa - onze n. mini. van milieu Koen Van den Heuvel heeft dit plan goedgekeurd - ik zou het hele halfrond uitgescheten hebben bij zoveel waanzin en de tent hebben verlaten - frituurolie?

Lees meer