Coronavirus drukt op Chinese verkopen Coca-Cola.
Benoit Tessier / REUTERS Coronavirus drukt op Chinese verkopen Coca-Cola.

Coronavirus drukt op Chinese verkopen Coca-Cola

De uitbraak van het nieuwe coronavirus in China drukt ook op de afzet van Coca-Cola. De frisdrankgigant houdt rekening met een impact op de verkopen van enkele procenten in het eerste kwartaal van dit jaar.

China is de op twee na grootste markt voor het Amerikaanse concern. Dat tal van Chinezen de laatste tijd thuis zitten en winkels en horeca mijden, gaat voor Coca-Cola daarom niet ongemerkt voorbij. Gemeten in volume worden de totale kwartaalverkopen waarschijnlijk met 2 tot 3 procentpunt geraakt. De omzetgroei op eigen kracht wordt waarschijnlijk met 1 tot 2 procentpunt afgeremd.

Vasthouden aan eerder gestelde financiële doelen

Het bedrijf achter Fanta, Sprite, Innocent en tal van andere merken houdt voorlopig wel vast aan eerder gestelde financiële doelen voor het hele jaar. Coca-Cola houdt de situatie rond het coronavirus in de gaten. Bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers in april komt de onderneming weer met een nieuwe update over de impact.

Voor 2020 rekent Coca-Cola op een omzetgroei op eigen kracht van circa 5 procent, werd eind januari bekendgemaakt. Onder meer voor smoothie-merk Innocent wordt verdere groei voorzien. Coca-Cola doet de laatste tijd ook goede zaken met suikervrije drankjes, koffie en thee.

Lees meer over het coronavirus: Alle Belgen weer thuis van corona-cruise: twee koppels keerden gewoon met openbaar vervoer terug van luchthaven (+) 

1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Frans Peeters

    Net als cola het belangrijkst is in de wereld

Lees meer