De stoelen
Twitter De stoelen

EasyJet reageert op vliegtuigstoelen zonder rugleuning: “Tijdens vlucht mag er niemand zitten”

Een foto van vliegtuigstoelen zonder rugleuning bezorgt de Britse lagekostenmaatschappij EasyJet kopzorgen. Een passagier die vanuit het Londense Luton naar het Zwitserse Genève vloog, nam een foto van het gemankeerde zitmeubilair en deelde het beeld op sociale media. EasyJet kreeg meteen een vloedgolf verontwaardigde reacties over zich heen. "Absurd en levensgevaarlijk”, schrijft iemand.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Twitteraars hekelen vooral de werkwijze van EasyJet. De luchtvaartmaatschappij verzocht de maker van de foto om de afbeelding van Twitter te verwijderen en met hen contact op te nemen, om een onnodige discussie in het openbaar te voorkomen. Maar de passagier weigerde de foto weg te halen. “Want dit is een echte vlucht.” Het kiekje, waarop aan boord van vlucht EXY98HD te zien is hoe een vrouw wat onhandig voorover zit op de zitting, werd al snel opgemerkt door Britse kranten zoals Daily Mail en The Sun en andere internationale media. Vervolgens buitelden mensen op Twitter over elkaar heen om de luchtvaartmaatschappij fel te bekritiseren. 

EasyJet heeft inmiddels officieel gereageerd op de foto die tijdens het boarden is gemaakt of op het moment voor de vlucht dat mensen hun stoel zoeken. Het bedrijf ontkent met grote stelligheid dat de stoelen zonder rugleuning door passagiers worden gebruikt. “Deze foto moet zijn gemaakt voor vertrek naar Genève of na de landing. Tijdens de vlucht mag er uit veiligheidsoogpunt absoluut niet op worden gezeten.” De gewraakte stoelen worden, zo verzekert het bedrijf, morgen direct gerepareerd. “Veiligheid heeft onze hoogste prioriteit en onze vloot is honderd procent veilig.”

62 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Dirk Vregels

    Helemaal gelijk Frieda Van Keymeulen dit is 100% in scene gezet en in ieder vliegtuig zijn er een paar (verplichte) noodseats voorzien. Trouwens, wie is zo dom of laf om dan niet te reklameren maar het wel te twitteren? Schadeclaim en een levenslang vliegverbod.

  • Angelo Cabooter

    En dat durven ze nog Easy Jet noemen. Easy staat toch voor gemakkelijk?! Vliegen in een lagekostenmaatshappij is helemaal niet makkelijk. Tijd om de naam te veranderen.

Lees meer