AP

Facebook wil invloed in Amerikaanse politiek uitbreiden en sponsort partijconventies

Sociaalnetwerksite Facebook kondigde gisteren aan dat ze zowel de Democratische als de Republikeinse partijconventies van deze zomer wil sponsoren, zowel financieel als materieel. Op die manier hoopt de dienst zijn invloed in de Amerikaanse politiek nog te vergroten.

Facebook, net als Google trouwens, sponsorde de afgelopen maanden al enkele politieke debatten tussen de Republikeinse en Democratische kandidaten voor het Amerikaanse presidentschap. Nu steeds duidelijker wordt dat Donald Trump en Hillary Clinton elk de handschoen zullen opnemen voor hun partij, gaat Facebook nog een stapje verder. De beide partijconventies, die in juli plaatsvinden, zullen gesponsord worden door het sociale medium. Niet alleen financieel, maar ook met een 'Facebook Lounge' en de aanwezigheid van medewerkers die de politieke afgevaardigden op weg moeten helpen met bijvoorbeeld Facebook Live.

Erin Egan, vicedirecteur van de afdeling US Public Policy, benadrukte wel dat Facebook zich strikt neutraal opstelt en geen enkele partij of politicus wil steunen. Wel wil Facebook "een open dialoog tussen kiezers, kandidaten en verkozen politici faciliteren tijdens de conventies, net zoals het dat heeft gedaan tijdens andere belangrijke momenten in Amerikaanse verkiezingen en op andere plaatsen in de wereld".

Het geld dat Facebook richting de politieke partijen gooit - het exacte aantal is niet bekend - komt er natuurlijk niet voor niets. Facebook hoopt met de sponsordeal prominenter als discussieplaats naar voren te kunnen komen en Twitter de loef te kunnen afsteken.

Op de partijconventies kiezen de afgevaardigden per partij hun uiteindelijke genomineerde voor de presidentsverkiezingen van november. De Republikeinen komen eerst bij elkaar, van 18 tot 21 juli in Cleveland, Ohio, de Democraten zijn een week later aan de beurt, van 25 tot 28 juli in Philadelphia, Pennsylvania.

Lees meer