REUTERS

Heineken verkoopt meer bier

De Nederlandse bierbrouwer Heineken, geleid door de Belg Jean-François van Boxmeer, heeft in het eerste halfjaar meer bier aan de man gebracht. In Europa was sprake van een teruglopende bierafzet, maar dat werd meer dan goedgemaakt door een stijgende verkoop in opkomende markten in Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. Abdijbier Affligem deed het ook goed.

In totaal werd 1 procent meer bier verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, de effecten van overnames niet meegerekend. Heineken deed vooral goede zaken in het premiumsegment, maakte de bierbrouwer bekend. Merken die sterke groeicijfers lieten zien waren Desperados, Affligem en Sol Premium. Het Belgische abdijbier kende een sterke groei in West-Europa, aldus Heineken. De brouwer wist voorts ook zijn marktaandeel te vergroten in onder meer Nederland en de Verenigde Staten.

De dorst naar Heineken nam zoals verwacht in het tweede kwartaal wel iets minder sterk toe dan in de eerste drie maanden van het jaar. Vorig jaar werden in het tweede kwartaal al erg veel bierflesjes, glazen en blikjes van Heineken verkocht vanwege het wereldkampioenschap voetbal.

Griekenland
Dat de verkopen in Europa nu wat tegenvallen heeft volgens Heineken onder meer te maken met de economische onzekerheid in Griekenland en Rusland.

Heineken zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 6,7 procent toenemen tot 9,9 miljard euro. Het concern profiteerde daarbij ook sterk van gunstige wisselkoerseffecten. De brouwer boekte naar eigen zeggen "solide resultaten", in lijn met de eigen verwachtingen. De operationele winst nam met 6,5 procent toe tot ruim 1,5 miljard euro. Netto hield het bedrijf 19 procent meer over. Dat komt neer op een winst van 915 miljoen euro.

Heineken rekent erop ook komende maanden meer bier te verkopen dan een jaar geleden. Het concern herhaalde zijn verwachting op eigen kracht de omzet en winst dit jaar verder te zullen opvoeren.

Lees meer