Hippe Amsterdamse pop-upstore blijkt zweterige sweatshop

Je denkt een hippe pop-upstore met trendy kleding binnen te gaan in de Amsterdamse Kalverstraat, maar als je het pashokje in duikt volgt de confrontatie. Je staat in een plakkerig naaiatelier, waar veel te veel mensen op elkaar zijn gepropt. Net zoals in de beruchte sweatshops in India. Daar wordt dat leuke bloesje dus gemaakt.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

De mensen achter de Schone Kleren Campagne en vrouwenorganisatie Mama Cash willen met hun tijdelijke sweatshop The Mad Rush de consument met de neus op de feiten drukken. Want: de meeste mensen zien het labeltje 'made in India' wel, maar staan ze ook stil bij wat daarachter zit?

In vergelijkbare ateliers, een paar duizend kilometer verderop in Bangladesh of India, zijn erbarmelijke werkomstandigheden de dagelijkse realiteit. Daar werken voornamelijk vrouwen en meisjes lange dagen voor een hongerloon in onveilige omstandigheden, zonder vakbonden om ze te beschermen. Ook (seksuele) intimidatie komt er veel voor, volgens de initiatiefnemers van de pop-upstore die tot en met zondag open is.

Consument is belangrijke schakel
"Als consument ben je een belangrijke schakel in de keten", benadrukt Tara Scally van Schone Kleren Campagne de rol van het winkelend publiek. "Als meer mensen vragen hoe kleding gemaakt wordt en vragen om schone kleren, moeten de grote merken uiteindelijk wel bewuster omgaan met het mensenleed dat achter de mode-industrie schuilgaat. Na de ramp met de instorting van Rana Plaza in Bangladesh zijn steeds meer mensen zich hiervan bewust, maar hoe meer steun we hebben, hoe sneller de mode-industrie zal veranderen."

Omslag
Een omslag in het koopgedrag van de Westerse consument is hard nodig, vindt de stichting. Daarom krijgen bezoekers tips om zelf een bijdrage te leveren aan de kledingindustrie en lopen ze de deur uit met een on-the-spot gezeefdrukt tasje, gemaakt door de vrouwen in de sweatshop. En daar mag je zelf de prijs van bepalen.

Lees meer