7 Journalist Jeroen van Bergeijk werkte vijf weken undercover bij een distributiecentrum van bol.com.
Jiri Büller Journalist Jeroen van Bergeijk werkte vijf weken undercover bij een distributiecentrum van bol.com.

Exclusief voor abonnees

Hoe is het om te werken bij bol.com? “De eerste dag kreeg ik een dildo”

Vandaag besteld, morgen in huis, we vinden het normaal. Maar hoe kan dat? Journalist Jeroen van Bergeijk werkte vijf weken in een distributie­centrum van bol.com.

De eerste dag op de Afdeling Retouren, onderafdeling Big Items, van het fulfillmentcenter voelt als Sinterklaas: leuk! Pakjes uitpakken! Elke keer ben ik weer benieuwd wat ik zal aantreffen en snijd ik de dozen enthousiast open. Na een week kan ik de tekst ‘Daar ben ik dan. Pak mij uit’ waarmee elke bol.com-verpakking is opgesierd, niet meer zien. Dan heb ik het allemaal voorbij zien komen: magnetrons, beeldschermen, koffiezetapparaten, vuilnisemmers, koffers, boormachines, wandklokken, Pampers, Lego, Playmobil en niet te vergeten airfryers. Stapels airfryers.

En heb ik de gore verhalen gehoord: “De eerste dag kreeg ik een dildo van ongeveer zo groot”, vertelt Bruno, een ­gezette twintiger terwijl hij met zijn rechterhand op zijn linkeronderarm – bij de elleboog – de lengte aangeeft. “Met de poep er nog aan.”

Je hebt 3% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis

26 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Kevin DeLoof

    Service webwinkels ook veel beter... Maand tijd om terug te sturen en doos moet nie verzegeld zijn, mag gebruikt zijn... Vroeger was service Vandenborre ed nog goed maar nu.. En ook niks meer op voorraad.. Eigen schuld...

  • Frank De Witte

    En door die goedkope online rommel te kopen doen hersteldiensten gouden zaken en kunnen ze de volle pot rekenen. De vraag aan online kopen is ook: is het echt nieuw? Het kan al even goed bij iemand anders gezeten hebben (of zelfs bij meerdere klanten) voor een paar weken en dan terug gezonden geweest zijn. Zeker zo'n ketens zoals Zalando, bol.com, coolblue zijn daar een goed voorbeeld van. Die zijn heel goed uitgerust om terug gezonden spullen er terug als "nieuw" te laten uitzien.

Lees meer