De Stena Impero werd vrijdag in beslag genomen door de Iraanse Revolutionaire Garde.
AP De Stena Impero werd vrijdag in beslag genomen door de Iraanse Revolutionaire Garde.

Iran noemt inbeslagname Britse tanker “wettelijke maatregel”

De inbeslagname van de Britse olietanker Stena Impero vrijdag was een "wettelijke maatregel die noodzakelijk was om de regionale veiligheid te verzekeren”. Dat heeft de Iraanse regeringswoordvoerder Ali Rabii vandaag gezegd op een persconferentie in Teheran.

"Alle landen die Iran oproepen om de olietanker vrij te geven, vragen we dezelfde boodschap te verkondigen aan Groot-Brittannië", zei Rabii, verwijzend naar de Iraanse olietanker Grace 1 die eerder deze maand door de Britse autoriteiten in Gibraltar aan de ketting werd gelegd. 

Volgens de woordvoerder zijn de twee inbeslagnames niet te vergelijken. De Stena Impero met 23 bemanningsleden aan boord wordt er door Iran van verdacht de internationale zeevaartwetgeving niet te hebben nageleefd. 

Het Verenigd Koninkrijk wil een door Europa geleide maritieme beschermingsmissie op poten zetten om vrachtschepen op een veilige manier door de straat van Hormoez te laten varen. Dat heeft minister van Buitenlandse Zaken Jeremy Hunt gisteren gezegd. Hij voegde eraan toe dat het VK de afgelopen twee dagen “constructieve” gesprekken heeft gevoerd met een aantal landen. De missie zou complementair zijn aan de gelijkaardige inspanningen die de Verenigde Staten al voeren, klinkt het.

“Ze gaat geen deel uitmaken van het beleid van de VS om een maximale hoeveelheid druk te zetten op Iran, aangezien we geëngageerd blijven om de nucleaire deal met Iran te behouden”, aldus de minister. Het departement van Mobiliteit heeft het veiligheidsniveau voor schepen onder de Britse vlag in de straat van Hormoez ondertussen tot niveau 3 opgetrokken en raadt aan om de regio voorlopig te vermijden.

Ruwe olie

De tanker werd in beslag genomen door de Iraanse Revolutionaire Garde nadat het hooggerechtshof van Gibraltar enkele uren eerder besliste om de inbeslagname van de Grace 1 met dertig dagen te verlengen. De Britten vermoeden dat die laatste ruwe olie wou leveren aan Syrië, iets wat Teheran ontkent.

Zaterdag zei de Britse minister van Buitenlandse Zaken Jeremy Hunt nog dat de Grace 1 legaal in beslag werd genomen in de wateren van Gibraltar, terwijl de Stena Impero in strijd met het internationaal recht in beslag genomen werd in de Omaanse wateren.

“Situatie Iran geen reden tot zorg”

De situatie rond Iran is geen reden tot zorg over de toevoer van olie. Dat laat het Internationaal Energie Agentschap (IEA) weten in een reactie op de onderschepping van een Britse olietanker door Iran in de Straat van Hormuz.

Consumenten hoeven zich volgens het IEA niet ongerust te maken over gebrekkige olietoevoer en dus onder meer over stijgende prijzen aan de pomp. De wereldwijde olieproductie was hoger dan de vraag in de eerste helft van dit jaar, waardoor de voorraden in die periode met 900.000 vaten ruwe olie per dag zijn aangevuld. De reserves bedragen nu 2,9 miljard vaten.

De IEA zegt de situatie in de Straat van Hormuz nauwlettend in de gaten te houden. Het recht op vrij vervoer van energiehouders is van groot belang voor de wereldeconomie. De Straat van Hormuz ten zuiden van Iran is een vitale doorvoerroute voor olietankers. Ongeveer 20 procent van de olietoevoer ter wereld passeert de verbinding tussen de Perzische Golf en de Gold van Oman.

Bekijk ook:

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Wesley Gevaert

    Ons inbeslagname was legaal, hun inbeslagname niet. Beiden houden er een andere mening op na. Had UK nu echt verwacht strafloos Iran te kunnen treiteren? Iran waarschuwt al een jaar, laat ons met rust of we zullen het verkeer in de straat van Hormuz regulieren. UK dacht dat het bluf was en komen er belachelijk uit.

  • Gil Groenewijn

    Brexit willen maar tegelijk steun van Europa vragen voor een beschermingsoperatie van hun schepen .. .

Lees meer