5 Een rekkenvuller van een filiaal van Jumbo in Eindhoven.  De brancheorganisatie voert de strengere regels eveneens in om het supermarktpersoneel te beschermen.
ANP Een rekkenvuller van een filiaal van Jumbo in Eindhoven. De brancheorganisatie voert de strengere regels eveneens in om het supermarktpersoneel te beschermen.

Nederland voert in supermarkten zelfs bij één aankoop winkelkarretjesverplichting in

De Nederlandse supermarkten voeren nieuwe maatregelen in om het coronavirus in te dijken. De meest opvallende is het verplichte gebruik van een winkelkarretje, ook als een klant slechts één product nodig heeft. Dat heeft de brancheorganisatie CBL vandaag bekendgemaakt.

Het gebruik van een winkelwagen helpt klanten ook om voldoende afstand te houden. In kleinere supermarkten zonder winkelkarretjes wordt het gebruik van een mandje verplicht. In deze superettes is slechts een beperkt aantal mandjes beschikbaar, zodat het niet te druk wordt in de winkel.

Ook laten supermarkten maximaal één klant per tien vierkante meter winkelvloer toe. In een winkel van duizend vierkante meter mogen dus maximaal 100 klanten tegelijk binnen zijn. Supermarkten regelen dit door het aantal winkelwagens te beperken. 
 Als bij een winkel op een bepaald moment geen winkelwagen of mandje beschikbaar is, mogen op dat moment geen nieuwe klanten naar binnen. Klanten moeten buiten wachten tot er een wagen of mandje beschikbaar is.

Supermarkten nemen deze maatregel om ervoor te zorgen dat mensen anderhalve meter afstand kunnen houden van elkaar. Deze afstand beperkt het risico voor klanten en medewerkers om elkaar te besmetten met het coronavirus.

Eerste rijen

Door deze maatregel kan bij een beperkt aantal winkels buiten een rij ontstaan. Supermarkten hebben contact met gemeenten over ondersteuning bij het handhaven van voldoende afstand in wachtrijen buiten. Inmiddels vormen zich bij de eerste supermarkten een rij.

Ook zullen vakkenvullers klanten eraan helpen herinneren om anderhalve meter afstand te houden. Zij dragen vanaf deze week aangepaste werkkleding met de oproep om afstand te houden. Klanten komen regelmatig en vaak onbewust te dicht in de buurt van supermarktmedewerkers. Veel medewerkers maken zich daar zorgen over en dat is begrijpelijk. Supermarktketens kiezen zelf hoe ze hun kleding aanpassen. Dit kan per keten verschillen.

Kruidvat

Drogisterijketen Kruidvat voert bij de noorderburen vanaf vandaag een deurbeleid in. “Bij onze drukste winkels zetten we een medewerker bij de deur. Maar bij de meeste winkels zetten we stapel mandjes bij de ingang. Als de mandjes allemaal in gebruik zijn, betekent dit dat het maximum aantal klanten is bereikt en moeten mensen wachten tot er iemand naar buiten komt”, verklaarde Ed van de Weerd, de ceo van A.S. Watson Benelux, het moederbedrijf van Kruidvat. In ons land is die maatregel niet van kracht omdat de Belgische filialen al sinds vorige week voor onbepaalde duur gesloten zijn. 

5 Een oudere klant verlaat een Albert Heijn-supermarkt in Rotterdam.  Ook in Nederland zijn er ‘seniorenuurtjes’ ingevoerd.
ANP Een oudere klant verlaat een Albert Heijn-supermarkt in Rotterdam. Ook in Nederland zijn er ‘seniorenuurtjes’ ingevoerd.
5 Bestickering moet het verplicht afstand houden helpen bevorderen.
ANP Bestickering moet het verplicht afstand houden helpen bevorderen.
5
ANP
5
ANP

16 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Dominique Hermys

    Wie heeft dat karretje voor u vastgehad? Misschien net op geniesd of gehoest. Is niet proper.

  • Marcus Vadis

    Maandag redelijk vol in Aldi met beperkt aantal winkelwagens, geen controle aan ingang en een koppel binnen waarvan één mij bijna recht in mijn gezicht hoestte, onnozelaar!

Lees meer