De Nederlandse oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem vindt dat de Nederlandse overheid beter zou kunnen investeren in het aandelenkapitaal van Air France-KLM.
ANP De Nederlandse oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem vindt dat de Nederlandse overheid beter zou kunnen investeren in het aandelenkapitaal van Air France-KLM.

Nederlandse ex-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem vindt noodsteun aan Air France-KLM buitengewoon riskant

De Nederlandse oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem is kritisch over de miljarden aan noodsteun voor Air France-KLM. Volgens hem is het heel risicovol om bedrijven die al vol met schuld geladen zijn, nog meer leningen te geven.

“KLM is verliezen aan het lijden. Dat wordt nu gefinancierd met schuld. Dat is buitengewoon riskant”, zei de voormalig bewindsman in televisieprogramma 'Buitenhof'.

Om het luchtvaartconcern van de ondergang te redden, heeft Frankrijk 7 miljard euro aan steun toegezegd. Vanuit Den Haag kan de onderneming rekenen op 2 miljard tot 4 miljard euro aan steun, in de vorm van garantstellingen en leningen.

Financiële reddingsoperatie

Maar in de ogen van Dijsselbloem zou de Nederlandse overheid beter kunnen investeren in het aandelenkapitaal van het bedrijf. “Ik zou zeggen samen met de Fransen, dan voorkom je weer nieuwe conflicten.”
Het belangrijkste argument voor zo'n 'bail-in' is dat andere aandeelhouders dan meebetalen. “Je moet ervoor zorgen dat de investeerders - zij die het kapitaal, het vermogen hebben - ook bijdragen aan de verliezen, die echt geleden zullen worden”, benadrukte Dijsselbloem.

Hij wees erop dat ongeveer 70 procent van Air France-KLM in handen is van private beleggers uit bijvoorbeeld China of de Verenigde Staten. “Die betalen dan mee. Want zodra Nederland geld stopt in het aandelenkapitaal, verwateren de aandelen van die beleggers.”

3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Ronny Biesen

    En hij heeft gelijk. Als ze moeten overleven moeten ze zelf een plan opstellen om te besparen. Gewoon meer geld lenen om de boel verder te laten instorten is niets waard. Bovendien kan uit de as van een verbrand huis een mooie nieuwe wonig opgetrokken worden.

  • Christian Deckers

    Gewoon de concurrentie eerlijk zijn gang laten gaan. Zal erg zijn voor KLM en Brussels Airlines, en vele andere. Ik dacht bijvb dat onzen De Croo enkel "voordien gezonde bedrijven" wilde steunen: al wat rond zaventem draait is al jaren verliesgevend en niks dan miserie, altijd wel iets. Alles wat zijn broek nooit zelf kon ophouden moet opgedoekt worden. Zij zijn een virus binnen de economie en doen veel gezonde bedrijven sneuvelen.

Lees meer