6 Veel kanalen in de dogenstad zijn drooggevallen en veranderd in een modderpoel
REUTERS Veel kanalen in de dogenstad zijn drooggevallen en veranderd in een modderpoel

Op en neer: van extreem hoog waterpeil naar droge kanalen in Venetië

Na het extreem hoge waterpeil dat Venetië in november trof, was de situatie dit weekend precies het tegenovergestelde. Veel kanalen in de wereldberoemde Italiaanse stad stonden zaterdag zo droog dat verkeer per gondels en andere vaartuigen vrijwel onmogelijk was. Op veel plaatsen was er sprake van een modderpoel waarin boten zaten gestrand.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Het stadsbestuur worstelde zo voor de tweede keer in een paar maanden tijd met de altijd onvoorspelbare waterstanden die het openbare leven in Venetië grotendeels platleggen. Niet alleen de bevolking en het toerisme hebben last van het steeds wisselende fenomeen, ook de historische gebouwen raken erdoor beschadigd. De schade van de vloed in november vorig jaar wordt geschat op minstens een miljard euro. Dat geld gaat onder meer naar het schoonmaken van ondergelopen gebouwen en het herstel van funderingen.

6   Gondels kunnen momenteel niet weg uit de modder.
AP Gondels kunnen momenteel niet weg uit de modder.

Uitzonderlijk

Het lage peil van afgelopen weekend - hoewel uitzonderlijk - is niet ongekend. Door de getijden in Venetië kan het waterpeil stevig schommelen. De situatie in november was wél exceptioneel. Toen was het peil op sommige momenten immers 1,87 meter, stukken hoger dan de 80 tot 90 centimeter die als normaal gelden bij hoogwater. De waterstand was in 50 jaar niet zo hoog geweest. 

Alleen al de helft van de 120 kerken in de historische stad stroomde vol met zout water. Het fameuze San Marcoplein en de gelijknamige kathedraal werden voor de zesde keer in 1.200 jaar overspoeld. De laatste vier keer waren in de afgelopen 20 jaar.

6 Gondels kunnen momenteel niet weg uit de modder.
REUTERS Gondels kunnen momenteel niet weg uit de modder.

De overstromingen waren het gevolg van een combinatie tussen hoogwater, versterkt door volle maan, een harde wind en hevige regenval. Daarbij zakt de stad steeds verder weg en stijgt de zeespiegel. De burgemeester legt een direct verband met de klimaatverandering.

6
REUTERS

Dam

Een enorme dam had Venetië eigenlijk al jaren moeten beschermen tegen overstromingen. Al sinds 2003 wordt er gebouwd aan MOSE, een afkorting voor Modulo Sperimentale Elettromeccanico: een waterkering onder water van anderhalve kilometer lang die de lagune van Venetië moet afsluiten van de Adriatische zee om zo de fragiele stad te beschermen.

Maar de dam is er nog altijd niet. In 2014 kwam een groot corruptieschandaal aan het licht. Tientallen managers, bestuurders en politici, onder wie zelfs de toenmalige burgemeester van Venetië, zouden miljoenen in eigen zak hebben gestoken. Vijfendertig mensen werden gearresteerd. Als gevolg hiervan moesten vele aanbestedingen opnieuw worden gedaan en topmanagers worden vervangen. Wanneer het project klaar is, is onbekend.  

6
REUTERS
6
REUTERS

20 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Patrick Kelchtermans

    6 x in 1200 jaar waarvan de laatste 4 x de laatste 20 jaar, dat is veelbetekenend. Die bijzondere omstandigheden waren er altijd al. Misschien eens een paar Hollandse ingenieurs laten komen om een een kering te bouwen? Binnen enkele decennia is het anders waarschijnlijk grotendeels onbewoonbaar.

  • Marc Minot

    Ba, de boetes voor de toeristen verdubbelen. Verplichten om iedereen iets te laten nuttigen. Glaasje bier, frisdrank of water aan een democratisch prijsje van 10 Euro.

Lees meer