Het vliegtuig van Air Europa, vanwaaruit het valse alarm werd verstuurd.
INTER VISUAL STUDIO Het vliegtuig van Air Europa, vanwaaruit het valse alarm werd verstuurd.

Piloten willen duidelijkheid over vals kapingsalarm op Schiphol

Om onrust te voorkomen, moeten de autoriteiten grondig onderzoeken hoe gisterenavond een vals kapingsalarm kon worden gegeven vanuit een toestel van Air Europa op Schiphol. Dat stelt de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Volgens VNV-voorzitter Willem Schmid is het vooralsnog onduidelijk hoe de alarmering tot stand kwam. Om een dergelijk signaal uit te sturen, moeten er vanuit de cockpit een aantal handelingen worden uitgevoerd.

Schmid: “Er zijn twee methodes om dit te doen. Een piloot kan bellen of via de radio contact opnemen met de verkeerstoren om een kapingsmelding door te geven. De tweede manier is om dit via een apparaatje, de zogenoemde transponder, te doen. Het apparaat staat continu in contact met de verkeerstoren en door het intikken van de viercijferige code 7500 kan de piloot aangeven dat er sprake is van een kaping.”

Zo snel mogelijk opheldering

De VNV wil dat het voorval zo snel mogelijk wordt opgehelderd. “We hebben in elk geval kunnen zien dat de protocollen werken op Schiphol, maar het lijkt me duidelijk dat dit niet te vaak moet gebeuren”, aldus Schmid. “Er moet grondig onderzocht worden hoe dit is kunnen gebeuren.”

Op YouTube is intussen een filmpje opgedoken waarin te horen is hoe de piloot via de intercom zijn excuses aanbiedt aan de passagiers voor het valse alarm:

1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Jurgen Latet

    Ze mogen de waarheid niet verkondigen omdat er gewoon geen kontrolle is ze kunnen zo de vlieger op een lachertje en nu alles de doof pot in denken die nu echt dat de mensen dit nog geloven.

Lees meer