De ingang van het hoofdkantoor van The New York Times in New York.
AFP De ingang van het hoofdkantoor van The New York Times in New York.

The New York Times wil tegen 2020 digitale omzet verdubbelen

The New York Times wil tegen 2020 zijn omzet via digitale platformen verdubbelen. Dat schrijft de gespecialiseerde website Advertising Age op basis van persagentschap Bloomberg. De krant wil het aantal betalende online-abonnees doen toenemen en meer jonge en internationale lezers aantrekken.

Vorig jaar wist de krant een omzet van 400 miljoen dollar te genereren via online-advertenties en nieuwe abonnees. Tegen 2020 moet dat 800 miljoen dollar zijn. Dat hebben NYT-CEO Mark Thompson en nieuwschef Dean Baquet gezegd in een personeelsmemo.

Op 30 juli haalde The New York Times voor het eerst de kaap van 1 miljoen betalende digitale abonnees. Steeds meer mensen lezen hun nieuws online, zeker op smartphones. Daardoor lopen de inkomsten via geprinte advertenties terug. In het tweede kwartaal was dat voor The New York Times nog dertien procent.

Strijd via telefoon

"De strijd voor het volgende miljoen moet gewonnen worden via de telefoon", bleek uit strategisch document 'Our Path Forward', dat gisteren bekend werd gemaakt.

Zowel de digitale omzet als het aantal digitale abonnees is snel aan het groeien. Maar moet de komende jaren nog sneller, meent het bedrijf, "om de Times opnieuw te laten groeien en de trage maar onvermijdelijke achteruitgang van print voor te zijn".

Gratis app

Begin dit jaar maakte New York Times zijn mobiele app NYT Now gratis, toen bleek dat hij niet genoeg betalende lezers kon aantrekken. Maar ook op andere vlakken probeert de krant naar nieuwe manieren zoeken om zijn nieuws online te verspreiden.

Zo bleek gisteren ook dat de krant een van de ongeveer 30 media is die de handen in elkaar slaat met internetgigant Google. Samen gaan ze een nieuw mobiel nieuwsplatform ontwikkelen waarbij artikels sneller geladen worden. Ook ontwikkelt The Times nieuwe mobiele lifestyle-apps, waaronder een kookapplicatie.

Lees meer