De linkervleugel van het Easyjet-toestel raakte de achterkant van het KLM-vliegtuig.
twitter Jye Sandiford De linkervleugel van het Easyjet-toestel raakte de achterkant van het KLM-vliegtuig.

Twee vliegtuigen botsen bij taxiën op Schiphol

Een toestel van lagekostenmaatschappij EasyJet is vanmorgen op de Nederlandse luchthaven Schiphol tijdens het taxiën vanaf de parkeerplek in botsing gekomen met een Boeing 737-800 van KLM. Beide vliegtuigen zijn daardoor beschadigd geraakt. Dat heeft een woordvoerder van Schiphol, de grootste Nederlandse luchthaven nabij Amsterdam, aan onze collega's van AD.nl bevestigd.

Volgens zegsman Hans van Kastel raakten de toestellen elkaar tijdens de zogenoemde pushpack waarbij de vliegtuigen vanaf hun standplaats met een speciaal voertuig heel langzaam naar achteren worden geduwd. Hoe het incident is kunnen gebeuren, is nog onduidelijk. Alle passagiers werden na de lichte botsing weer naar de gate geleid. Het is nog onduidelijk wanneer een alternatieve vlucht beschikbaar zal zijn.

Schade

De toestellen, zo benadrukt Van Kastel, zullen vandaag zeer waarschijnlijk niet meer worden ingezet. “De veiligheid staat voorop. De schade zal uitvoerig worden geïnspecteerd en gerepareerd voordat er weer mee zal worden gevlogen.” Volgens een woordvoerster van KLM ging het om een vlucht naar Madrid (Spanje). “Niemand is in gevaar geweest of gewond geraakt. Onze Boeing heeft schade opgelopen. We proberen zo snel mogelijk een vervangend toestel te regelen, opdat alle passagiers hun reis kunnen vervolgen.” Over wie schuldig is aan de aanrijding op het platform en hoe dat precies kon gebeuren, doet KLM tijdens het onderzoek geen uitspraken.

Easyjet kwam halverwege de ochtend met een korte verklaring over het eigen toestel dat als bestemming Londen Gatwick had. “Alle passagiers aan boord zijn inmiddels terug in de terminal, waar ons grondpersoneel voor ze zorgt en ze op de hoogte houdt van de laatste informatie. De vlucht zal worden uitgevoerd door een ander toestel, dat op dit moment onderweg is naar Amsterdam. De veiligheid en het welzijn van onze passagiers en crew is onze hoogste prioriteit. Er is onmiddellijk een onderzoek ingesteld, volgens procedure, om te begrijpen wat er precies gebeurd is.”

Onderzoek

De Luchtverkeersleiding Nederland, verantwoordelijk van alle bewegingen op en boven de luchthaven, meldt dat er nog weinig te zeggen is over de omstandigheden van de botsing.  Woordvoerder Frank van der Voort: “Dit incident wordt nu onderzocht. Speculeren over eventuele stuurfouten van wie dan ook doe ik onder geen beding.”

Volgens de Nederlandse politie was er geen alcohol in het spel bij de directe betrokkenen. De piloten, pushbackchauffeurs en luchtverkeersleider worden momenteel gehoord, aldus nog de politie.

Op een foto die door een passagier van het EasyJet-toestel op Twitter werd gedeeld, is te zien dat de Boeing van KLM nog met de neus richting gate staat en dat het toestel van Easyjet bezig is met een draai waarbij de linkervleugel het achterste deel van de romp van het KLM-vliegtuig raakte. Passagier Jye Sandiford meldt vanuit het toestel van EasyJet dat beide vliegtuigen door een karretje werden geduwd (KLM) en getrokken (EasyJet). “Hoe dit kon gebeuren, weet ik niet. Hoe dan ook scheurde een deel van de staart van de KLM Boeing open. We konden echt niet verder rijden.”

De laatste keer dat twee vliegtuigen op Schiphol elkaar op een haar na raakten, was op 17 juni 2014. Volgens de Luchtverkeersleiding Nederland (LVLN) was er toen geen sprake van schade. Op het luchthaventerrein zijn twee partijen verantwoordelijk voor het begeleiden van het grondverkeer. Voor het verkeer op Schiphol betekent dit dat LVNL het verkeer begeleidt, zoals bijvoorbeeld binnenkomende en vertrekkende vliegtuigen die naar de startbaan of gate taxiën. Schiphol zelf is daarentegen verantwoordelijk voor het begeleiden van voertuigen en het sleepverkeer.

Het incident in 2014 betrof een vliegtuig van het type Embraer 190 en een Fokker 70. Uitgebreid onderzoek toonde later aan dat de bijna botsing was ontstaan door een communicatiestoring op de luchthaven.

15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Mohamed Kabbal

    @Jean Pierre Van den Berghe, niet reageren als ge iets niet weet, vraag het dan. Een pushback is juist nodig aangezien de piloot of boordcommandant achterom niets kan zien. De pushback kan alles zien aangezien hij laag onder het vliegtuig een goed overzicht heeft. Dit is gewoon een spijtig ongeluk.

  • Hans Cleyman

    Glaasje op!Laat je rijden!!

Lees meer