2 De intercity werd even een stoptrein om een passagier naar het ziekenhuis te kunnen laten gaan.
ANP De intercity werd even een stoptrein om een passagier naar het ziekenhuis te kunnen laten gaan.

Vrouw dreigt operatie mis te lopen, conducteur laat trein tussenstop maken

Waar zouden we zijn zonder de trein? Die slogan van de Nederlandse Spoorwegen werd onlangs werkelijkheid toen een vrouw uit de Nederlandse gemeente Assen per ongeluk op de verkeerde trein stapte en haar operatie dreigde mis te lopen. De conducteur loste het echter voor haar op. Hij liet zijn trein een tussenstop maken. 

Hilde Wind dacht in Assen op de trein te stappen naar Hoogeveen, maar nam per ongeluk plaats in de intercity naar Zwolle, zo'n vijftig kilometer verwijderd van Hoogeveen. “Het zal door de zenuwen zijn gekomen dat ik in de verkeerde trein ben gestapt”, vertelde Wind aan RTV Drenthe. Toen de conducteur langskwam om de kaartjes te controleren, werd pas duidelijk dat de oudere dame op de verkeerde trein was gestapt en dat ze, als ze de rit naar Zwolle uit zou zitten, nooit op tijd in het ziekenhuis zou arriveren.  

Hoofdconducteur Sander Heling aarzelde niet en liet de trein, na overleg met de machinist en de verkeersleiding, een extra stop maken in Hoogeveen.  “Ik ben heel blij met de actie van de conducteur en de overige betrokkenen bij de NS. Zonder dat ze alle details van mijn afspraak wisten, besloten ze de trein toch te laten stoppen. Dat is heel bijzonder”, zegt Wind
. “Als ik eerst naar Zwolle had gemoeten, had ik mijn operatie niet gehaald. Ik ga ze een bosje bloemen sturen.”

Kleine moeite

Heling zelf vond het een kleine moeite: “Deze mevrouw had bij aankomst in Zwolle met de stoptrein terug kunnen gaan naar Hoogeveen, maar dan was ze te laat geweest. Ik kon niet anders dan met deze oplossing komen, al ben ik natuurlijk afhankelijk van derden.”

Op sociale media regende het complimenten. Zoals van Thibaut de Groen die in de betreffende trein zat en onder de indruk was van de verleende service. Hij schreef meteen een stukje op netwerksite LinkedIn.

2 Een van de passagiers schreef meteen een lovend stukje op LinkedIn.
LinkedIn Een van de passagiers schreef meteen een lovend stukje op LinkedIn.

45 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • adrien beyls

    Zou in den belgiek niet kunnen De NMBS zou eerst moeten overleggen met infrabel en dat duurt weken. Tot slot nog dit: de perronverlichting in wervik brandt al dagen ook overdag. Als je een treinbegeleider daarover aanspreekt krijg je als antwoord: och meneere enz. Ongemotiveerd en verschillende bedrijven. Wat een zootje, en dan moet de trein nog vertrekken, laat staan tijdig aankomen .

  • Johan Billiet

    @Anne Jacobs: je hebt steeds veel mensen die het proberen en "per vergissing" eerste klas willen reizen...Dan is 8 euro toeslag een heel vriendelijk voorstel vanwege de NMBS treinbegeleider waarvan de meesten zeer vriendelijke, schappelijke en zeer behulpzame mensen zijn...

Lees meer