3 ShuShu Cosmetics was het eerste merk dat uitpakte met een nieuwe lijn voor jonge kinderen (vanaf vier jaar).
ShuShu Cosmetics ShuShu Cosmetics was het eerste merk dat uitpakte met een nieuwe lijn voor jonge kinderen (vanaf vier jaar).

Zuid-Koreaanse cosmeticabedrijven richten zich tot nieuwe doelgroep: meisjes van 4 tot 10 jaar

De Zuid-Koreaanse cosmetica-industrie is altijd een beetje eigenaardig geweest, maar de recente trends overtreffen alles. Met een ongeziene reclamecampagne spoort de invloedrijke industrie jonge kinderen aan om zich te hullen onder een dikke laag make-up. 

Met een marktwaarde van meer dan tien miljard dollar (8,8 miljoen euro), huist in Zuid-Korea één van ’s werelds grootste schoonheidsindustrieën. Plastische chirurgie is er razend populair – een op de drie vrouwen onderging een operatie – en de cosmeticaproducten (K-producten) zijn een begrip in binnen-en buitenland. Maar Zuid-Korea doet er graag nog een schepje bovenop.

Volwassen
“Ik kijk naar mijn mama en volg haar voorbeeld”, zo luidt de slogan van een reusachtig billboard dat in de grote Koreaanse steden te bewonderen is. Het billboard, met daarop een meisje van zes jaar oud, maakt reclame voor een van de vele cosmeticamerken in Zuid-Korea. Het Koreaanse meisje heeft lippenstift in haar handen. “Vandaag word ik volwassen”, staat er nog. 

Reclame-industrie

Bovendien gaat de reclame-industrie veel verder dan de traditionele verkooptechnieken. In tutorials op YouTube worden Koreaanse meisjes jonger dan tien jaar, opgevoerd als echte schminkpopjes. En de filmpjes zijn met zo'n 4,3 miljoen ‘views’ populairder dan die van de gemiddelde Belgische vlogger, blogger of influencuer.

De meisjes doen echter hetzelfde: ze pakken nieuwe schminksetjes uit en filmen vervolgens hoe ze de producten gebruiken. Het enige verschil? De Koreaanse meisjes zijn zo’n twintig jaar jonger dan onze influencers.

Massages en gezichtsmaskers

ShuShu Cosmetics was het eerste merk dat uitpakte met een nieuwe lijn voor jonge kinderen (vanaf vier jaar). Toen dat een succes bleek te zijn, richtten ze enkele spa’s op. Daar kunnen de meisjes – van amper tien jaar oud – genieten van een uitgebreide manicure, pedicure, massage, gezichtsmaskers en zoveel meer. “Op die manier kunnen de meisjes wat tijd doorbrengen met hun moeders”, legt Grace Kim, manager bij ShuShu Cosmetics, uit.

(Lees verder onder de foto)

3 In de wellness kunnen jonge meisjes tijd doorbrengen met hun mama.
ShuShu Cosmetics In de wellness kunnen jonge meisjes tijd doorbrengen met hun mama.

Vrouwelijk ideaalbeeld

Waarom de trend zo makkelijk aanslaat? De producten worden aantrekkelijk gemaakt door ze te versieren met vrolijke kleuren en figuurtjes. Bovendien zijn ze kindvriendelijk. Zo zijn de lippenstiftjes eetbaar en zouden er geen schadelijke stoffen in de cosmetica zitten.

Toch is het een gevaarlijke trend volgens experts. “De markt voor kinderen breidt uit, en make-up wordt gepromoot als een soort van speelgoed”, aldus Lee Hwa-jun, expert in de Zuid-Koreaanse schoonheidsindustrie. “Maar zo worden meisjes reeds op erg jonge leeftijd blootgesteld aan het idee dat het succes van vrouwen afhankelijk is van hun uiterlijk”, zegt Yoon-Kim Ji-yeong, professor aan Seoul University.

3
ShuShu Cosmetics

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • marijke deruyck

    Decadentie ten top.

  • Christine Laevers

    Zo wordt een consument 'gefokt'. Het grote geld komt pas binnen als ze de puberteit hebben bereikt. En dat voor onbepaalde tijd. Marketing op lange termijn blijkbaar.

Lees meer