Dieselauto's zijn in ons land nog altijd enorm populair, maar blijken vervuilender dan vrachtwagens en bussen.
Thinkstock Dieselauto's zijn in ons land nog altijd enorm populair, maar blijken vervuilender dan vrachtwagens en bussen.

Dieselwagens tien keer vervuilender dan vrachtwagens en bussen

Moderne dieselwagens produceren meer giftige uitlaatgassen dan vrachtwagens en bussen. Dat is het schokkende resultaat van een nieuwe Europese studie. Volgens de onderzoekers komt dat omdat zware voertuigen in de EU aan strengere tests onderworpen worden dan auto's. Zelfs wagens die voldoen aan de 'Euro 6'-norm produceren eenmaal op de weg veel meer stikstofmonoxide dan in het labo.

Stikstofmonoxide (NOx) komt in de lucht terecht door verbrandingsprocessen, onder meer in auto's en elektriciteitscentrales. Volgens het Europees Milieuagentschap veroorzaken deze stoffen jaarlijks tienduizenden vroegtijdige overlijdens in Europa. De tol is het hoogst in Italië en het Verenigd Koninkrijk. Ons land staat met 2.320 overlijdens in 2013 op de zesde plaats.

In Europa zijn veel van die giftige uitlaatgassen afkomstig van dieselwagens, die hier nog altijd enorm populair zijn. Met haar nieuwe studie hoopt de International Council on Clean Transportation (ICCT), een onafhankelijk onderzoeksinstituut dat ook een sleutelrol speelde bij de ontmaskering van de dieselgate, een kentering te veroorzaken.

Het rapport toont aan dat vrachtwagens en bussen, die getest werden in Duitsland en Finland, beduidend minder NOx uitstoten dan dieselwagens die voldoen aan de strengste emissiestandaard, de 'Euro 6'-norm. Dat komt volgens de onderzoekers door het verschil in emissietests. Zware voertuigen worden in Europa onder veel striktere omstandigheden getest dan personenwagens. De uitstoot wordt met mobiele toestellen gemeten tijdens tests op echte wegen. Gewone wagens worden daarentegen nog altijd in een labo getest. Eenmaal op de weg verbruiken ze echter een pak meer.

Minder dan de helft
De onderzoekers deden de test in realistische rijomstandigheden en vergeleken de uitstoot van vrachtwagens en bussen met die van auto's. De geteste vrachtwagens en bussen stootten gemiddeld ongeveer 210 mg NOx per gereden kilometer uit. Dat is minder dan de helft van de 500 mg die dieselwagens uitstootten. Bussen en vrachtwagens hebben echter grotere motoren en verbranden meer diesel per kilometer. De onderzoekers becijferden dat auto's tien keer meer NOx per liter brandstof produceren. Op de weg blijken ze ongeveer zes keer meer uit te stoten dan toegelaten bij de officiële labotests.

Gewone wagens worden nog altijd in een labo getest. Eenmaal op de weg verbruiken ze een pak meer

Striktere regels

Het rapport van vandaag komt er in de nasleep van het VW-dieselschandaal, dat uitbrak in 2015 toen bleek dat Volkswagen gesjoemeld had met de uitstoottests voor dieselwagens. Als gevolg worden er vanaf september 2017 striktere regels ingevoerd voor die tests, maar volgens de International Council on Clean Transportation gaat de hervorming niet ver genoeg.

Voortaan zullen ook voor personenwagens mobiele toestellen gebruikt worden om de uitstoot te meten op echte wegen. Maar fabrikanten zullen nog altijd in staat zijn speciale prototypes te selecteren voor die emissietests, waarschuwt het rapport. Volgens de onderzoekers zou het beter zijn de uitstoot van massaproductiewagens te meten, terwijl klanten er op een normale manier mee rijden.

Een dergelijk systeem is al in gebruik in de Verenigde Staten, waar het dieselschandaal voor het eerst aan het licht kwam. De emissietests komen op 17 januari ook ter sprake in de Europese Commissie, maar de ICCT vreest tegenwerking van enkele autofabrikanten en EU-lidstaten.

Volgens de onderzoekers zou het beter zijn de uitstoot van massaproductiewagens te meten, terwijl klanten er op een normale manier mee rijden

Lees meer