2 Michel Barnier (r.) samen met de Britse brexitminister David Davis in Brussel bij de start van de onderhandelingen in juni.
ap Michel Barnier (r.) samen met de Britse brexitminister David Davis in Brussel bij de start van de onderhandelingen in juni.

EU waarschuwt Britten: 'frictieloze handel' is onmogelijk na EU-uitstap

Als het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie stapt, moet het niet verwachten dat de handel met de Unie nog 'frictieloos', dus zonder enige belemmering, zal kunnen verlopen. Als de Britten dat willen, dan moeten in ze de eengemaakte markt en de douane-unie blijven, maar daar ook de gevolgen van dragen. Die niet mis te verstane waarschuwing uitte brexit-onderhandelaar Michel Barnier vanmorgen in Brussel.

De Britten willen met de brexit meer eigen controle over hun grenzen terugwinnen, en beter zelf kunnen bepalen wie het land in kan en wie niet. Maar van twee walletjes eten, is niet mogelijk, zo is de boodschap uit Brussel. Barnier vreest dat die boodschap nog "niet volledig is begrepen aan de overkant van het Kanaal", zo zei hij vanmorgen op een bijeenkomst voor bedrijven.

"Ik heb gehoord dat sommigen in het Verenigd Koninkrijk argumenteren dat je de eenheidsmarkt kan verlaten en toch alle voordelen kan behouden. Dat kan dus niet. Ik heb ook gehoord dat dat sommigen in het Verenigd Koninkrijk argumenteren dat je de eenheidsmarkt kan verlaten en een douane-unie kan vormen om 'frictieloze handel' mogelijk te maken. Dat kan dus ook niet. Een handelsrelatie met een land dat niet tot de EU behoort, brengt uiteraard fricties met zich mee."

Met andere woorden: als de Britten handel zonder enige belemmering willen blijven bedrijven met de EU, dan moeten ze maar in de EU blijven.

De Britse premier May zei in maart in het Lagerhuis dat de EU en het Verenigd Koninkrijk als "beste buren" zouden scheiden, en dat er na de brexit nog steeds een tariefvrije handel mogelijk was zonder enige handelsbelemmering. Ook vandaag zegt een woordvoerder van de regering als reactie op Barniers uitspraken dat er wordt gestreefd naar "een zo frictievrij mogelijke deal".

'Ik heb gehoord dat sommigen in het Verenigd Koninkrijk argumenteren dat je de eenheidsmarkt kan verlaten en toch alle voordelen kan behouden. Dat kan dus niet'

EU-hoofdonderhandelaar Michel Barnier

"De tijd vliegt"

Barnier waarschuwde de bedrijven die hij toesprak vanmorgen ook dat "de tijd vliegt". Hij spoorde hen aan zich goed voor te bereiden op de brexit, aangezien er nog maar 20 maanden overblijven om een onderhandelde deal te sluiten. De EU-hoofdonderhandelaar hoopt snel overeenkomsten te vinden op een aantal punten om zo een "klimaat van vertrouwen" op te bouwen met de Britten.

Premier May activeerde op 29 maart van dit jaar het befaamde artikel 50 dat de EU-uitstap regelt. Daardoor is er nog tijd tot 29 maart 2019 om de scheiding te regelen.

Komen het Verenigd Koninkrijk en de EU niet tot een overeenkomst, dan zijn de Europese lidstaten daar zeker "klaar voor", aldus Barnier nog. Toch zou dat scenario schade berokkenen en een "terugkeer naar een ver verleden" betekenen waarbij de Britten nog meer zouden verliezen dan de Europeanen. "Een eerlijke deal is beter dan geen deal", draaide Barnier de slogan van premier May om, die in het verleden verklaarde dat "geen deal" beter is dan "een slechte deal".

"Verlies-verliessituatie"

"Een scenario zonder deal verergert enkel maar de verlies-verliessituatie die de brexit onvermijdelijk met zich meebrengt. En Groot-Brittannië zou nog meer te verliezen hebben dan zijn partners. Ik wil dan ook duidelijk zijn: in mijn ogen is er geen enkele redelijke rechtvaardiging voor een scenario zonder deal", zo waarschuwde Barnier de Britse ministers die nog steeds schermen met een "no deal"-scenario.

Barnier wees erop dat een ongecontroleerde brexit de handel over het Kanaal zou schoeien op het regime van de Wereldhandelsorganisatie. Dat betekent niet enkel douanerechten van bijvoorbeeld 10 procent op de invoer van auto's of 12 procent op producten als lam en vis, maar ook "zeer zware procedures en controles" aan de grens. Met name op bedrijven met een "just in time"-strategie zou zo'n scenario een zware impact hebben.

Samen met Vlaams minister-president Geert Bourgeois en federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt bezoekt Barnier donderdagmiddag de haven van Zeebrugge, dat Groot-Brittannië als belangrijkste markt heeft, met 17 miljoen ton vracht vorig jaar. "Zowel in het belang van Groot-Brittannië als van Vlaanderen en België kan ik me niet inbeelden dat de bevoorrading in het gedrang komt of een extreem efficiënte organisatie in vraag wordt gesteld".

2
reuters

Lees meer