2
Shutterstock

Hoe moeilijk is het om je eigen webshop op te starten?

Volgens een studie van Comeos shopt 74% van de surfers regelmatig op het internet. Eén Belg op twee kan zich zelfs helemaal geen leven meer voorstellen zonder online winkelen. Speel jij met het idee om een webshop te beginnen? Zo zorg je ervoor dat ook jouw zaak onmisbaar wordt op het wereldwijde web.

1. Kies je koopwaar slim  
E-commerce is big business, dus je bent lang niet de enige speler op de e-markt. Om klanten te lokken, moet je je kunnen onderscheiden van de rest. Stel dus eerst en vooral een goed businessplan op. Wat ga je verkopen? Aan wie? Wat maakt jou beter dan de concurrentie? Kies je doelgroep niet te breed, zeker in het begin is het gemakkelijker om je te focussen op een niche. Wil je bijvoorbeeld sportkledij verkopen, dan heb je veel leveranciers en een nog grotere stock nodig. Specialiseer je liever op materiaal voor één sport. Als je die bovendien zelf beoefent, heb je meteen ook een doelpubliek bij je club of community.  

2. Zoek betrouwbare leveranciers  
Eens je de knoop hebt doorgehakt, moet je op zoek naar leveranciers. Die vind je door contact op te nemen met groothandels, te netwerken op beurzen of online te zoeken op Belgische én buitenlandse sites. Benader in het begin beter te veel dan te weinig potentiële partners, zo krijg je zicht op de beste prijs en het mooiste aanbod. Vergeet niet dat leveranciers veel aanvragen krijgen, dus zorg ervoor dat je de gesprekken goed voorbereid tegemoet gaat. Je kan afspreken dat je zelf een stock aankoopt, of je kan kiezen voor dropshopping. Dat betekent dat je leverancier de bestellingen rechtstreeks naar je klanten zendt. Handig, want zo verlies je minder tijd en zit je nooit met een overschot. Het nadeel van dropshoppen is dat je je klanten minder goed kan informeren over levertermijnen. Denk dus goed na wat voor jou de beste optie is. Ga je zelf leveren, sluit dan een deal met een pakjesdienst zoals bpost, UPS, DHL of Sendcloud.

3. Bouw een pracht van een site  
Komt het goed met de koopwaar? Dan is het tijd voor het leukste werk: je webshop vormgeven. Om je winkel professioneel te laten ogen is een mooie huisstijl een must. Brainstorm er dus stevig op los tot je een catchy naam, een origineel logo en een aantrekkelijke opmaak hebt bedacht. Is creativiteit niet je sterkste kant? Dan is het geen slecht idee om de hulp in te roepen van een grafisch vormgever of webdesigner. Zo'n professional kan je daarnaast helpen met de technische kant van de zaak. Weet wel dat een op maat gemaakte website een stevig prijskaartje heeft, dat kan oplopen tot enkele duizenden euro's. Doe je liever alles zelf, maar spreek je geen programmeertaal? Dan kan je je toevlucht nemen tot goedkopere platformen zoals CCV Shop, Easywebshop of Lightspeed. Daarbij huur je als het ware een kant-en-klare webwinkel, inclusief betaalsysteem en administratieve hulpmiddelen, die je deels kan personaliseren.  

4. Vergeet het papierwerk niet  
Om een webshop te mogen openhouden, heb je een zelfstandigenstatuut en BTW-nummer nodig. Breng dat tijdig in orde, eventueel met de hulp van een boekhouder. Die kan je daarnaast bijstaan met de administratieve rompslomp die een winkel met zich meebrengt en erop toezien dat je shop financieel gezond blijft.
Als verkoper op afstand ben je bovendien gebonden aan een aantal regels. Zo moet je open communiceren over je contactgegevens en prijzen, je moet de privacy van je kopers beschermen, je moet een levertermijn van maximaal dertig dagen respecteren en je moet klanten de mogelijkheid bieden om binnen de veertien dagen hun zending te retourneren. Die regels kan je eventueel opnemen in je algemene voorwaarden, die shoppers moeten accepteren wanneer ze tot een aankoop overgaan.  

5. Laat je gaan met marketingtools  
Is je site klaar? Laat de marketingmachine dan maar draaien. Zorg voor zo veel mogelijk publiciteit via social media, al dan niet met behulp van betaalde advertenties. Optimaliseer je teksten op vlak van SEO of hou een blog bij op je webshop, zodat je site een goed plaatsje krijgt tussen de zoekresultaten op Google. Tools zoals Google Analytics helpen je om het verkeer op je site bij te houden en tonen je via welke zoektermen of kanalen mensen op je pagina terechtkomen. Je kan geïnteresseerden ook laten inschrijven op een nieuwsbrief, zodat ze interessante aanbiedingen in hun mailbox krijgen. Succes!

Komt het goed met de koopwaar, dan is het tijd voor het leukere werk: je webshop vormgeven

2
Lightspeed

Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels

Lees meer